2007. július 26., csütörtök

Klamancsek Krisztián: 1994 februárjának legnagyobb angol és amerikai kislemezsikerei

Klamancsek Krisztián:
1994 februárjának legnagyobb angol és amerikai kislemezsikerei

(Megjelent: Gyorsinfo - 1994 február.)
- Sokszor panaszkodtunk már e lap hasábjain kollégáimmal arról, hogy egy-egy periódusban mintha hiányoznának a slágerek. Nos, februárban nekem semmi okom a panaszra, ugyanis nagyon sok kiváló zenével találkozom a poplistákon, melyek közül nem egy 1993 elsõ felében készült ugyan, de jócskán vannak abszolút friss kislemezek is. Ilyen például Lisette Melandez felvétele, a Goody Goody is, ami a tengerentúli listákon az elsõ 40 között, de az alábbi 20-as összesítésben nem szerepel:
1. The Power Of Love CELINE DION
2. The Sign ACE OF BASE
3. All For Love BRYAN ADAMS/ROD STEWART/STING
4. Things Can Only Get Better D:REAM
5. Without You MARIAH CAREY
6. Choose COLOR ME BADD
7. Linger THE CRANBERRIES
8. Amazing AEROSMITH
9. Breathe Again TONI BRAXTON
10. Come In Out Of The Rain WENDY MOTEN
11. Life HADDAWAY
12. Because Of Love JANET JACKSON
13. Queen Of The Night WHITNEY HOUSTON
14. Because The Night 10 000 MANIACS
15. Sweet Lullaby DEEP FOREST
16. Return To Innocence ENIGMA
17. Come Baby Come K7
18. Will You Be There (In The Morning?) HEART
19. Now & Forever RICHARD MARX
20. Cantaloop (Flip Fantasia) US3

Immár ötödik hete az élen a francia-kanadai énekesnõ Celine Dion csodálatos dala, a The Power Of Love (A szerelem hatalma). Celine Dion körül a sürgés-forgás most nagyobb, mint valaha, mivel az amerikai kritikusok szerint elkészítette eddigi legjobb nagylemezét The Colour Of Love (A szerelem színe) címmel. Az egyébként kanadai születésû szupersztár 13 éves koráig már hazája egyik legnépszerûbb francia nyelvû énekesnõje volt, az Egyesült Államokban csak 1991-ben, 21 éves korában ismerték meg. Röviddel elsõ amerikai sikere elõtt tanult meg angolul. 1991-ben a Where Does My Heart Beat Now (Merre is dobog most a szívem) címû dalával tûnt fel az Államokban, amit még ugyanabban az évben az Any Other Way (Bárhogy másképp) követett. 1992 elején egy duettet énekelt Peabo Brysonnal Beauty And The Beast címmel az azonos elnevezésû Szépség és a Szörnyeteg rajzfilm betétdalát, majd még abban az évben két további kislemez jelent meg tõle. Az If You Asked Me Too (Ha engem is megkérdeztél volna) és a Nothin' Broken But My Heart (Semmi sem törékeny csak a szívem). 1993 januárjában jelent meg 6. amerikai slágere, a Love Can Move Mountains (A szerelem hegyeket képes megmozgatni). A mostani 7. siker hetek óta az elsõ öt között az angol és az amerikai pop és egyéb listákon.
1993 - többek között - az Ace Of Base éve volt. Bár három kislemez jelent meg bemutatkozó albumukról, osztatlan sikert csak az All That She Wants aratott, amit az Egyesült Államokban csak a múlt év utolsó hónapjaiban ismertek meg, de a folytatás máris vadítja a negyedik kontinenst, hiszen a The Sign (A jel) mindössze négy hét alatt ért a tengerentúli poplisták élvonalába és várhatóan listavezetõ lesz belõle, ha kezdeti hatalmas sikereit el nem nyomja Mariah Carey és a Without You, de errõl majd késõbb...
Minden ellenkezõ híresztelés ellenére az elmúlt két hónap egyik legnagyobb sikere volt Bryan Adams, Rod Stewart és Sting közös dala, az All For Love (Mindenki a szerelemért). Amerikában negyedik hete listavezetõ, míg Angliában a második helyet érte el.
Ugyanekkor Angliában négy hétig D:REAM 1993-as kislemeze, a Things Can Only Get Better (A dolgok csak javulhatnak) vezetett. Egy hónappal ezelõtt már írtam, hogy a kislemez tavaly januárban járt elõször hazája poplistáin, ezzel tûnt fel D:REAM, de idén januárban ismét kiadták változatlan formában és most hatalmas sikereket aratott. Hogy akkor miért nem és most miért, ezt nem sikerült még megfejtenem.
És most jön Mariah Carey aktuális sikere, ami a Music Box album harmadik eresztése. 1972-ben már listavezetõ volt az Amerikai Egyesült Államokban ez a dal, csak éppen a Nilsson elõadásában. Hogy Mariah Carey elõadásában is elsõ lesz, az egészen biztos, hiszen a Without You (Nélküled) mindössze két hét alatt (!) jutott a tengerentúli listák elsõ tízes mezõnyébe, ami ott szokatlan teljesítmény még tõle is. És ha ez a kislemez is az elsõ helyig jut, akkor õ az az elõadó, aki 11 kiadott kislemezbõl valamennyit hazája listavezetõ pozíciójába tudta juttatni, és mindezt 5 éven belül. Persze amit Mariah eddig elért, az így is fantasztikus és egyedülálló teljesítmény.
Tavaly decemberben új nagylemezzel jelentkezett az oklahomai Color Me Badd csapat is, melyrõl az elsõ eresztés a címadó Time & Chance volt, ami nem ért el különösebb sikereket Amerikában, de a nemrég kiadott Choose (Választás) annál inkább, hiszen három hete az elsõ tíz között van a tengerentúli poplistákon.
Lassan hanyatló viszont az ír Cranberries csapat karrierindító kislemeze, a Linger (Késlekedõ), ami idõközben megjelent az angol listákon is, csupán mérsékelt sikereket aratva. Az Egyesült Államokban ennél többre értékelték, február utolsó hetében esik ki az elsõ tízbõl.
Hasonló helyzetben van a bostoni Aerosmith csapat is, kiknek ez már a harmadik kislemezük az 1993-as Get A Grip albumról. Az aktuális siker címe Amazing (Nagyszerû).
Szintén az elmúlt két hónap egyik legnagyobb slágere volt a Breathe Again (Megkönnyebbült sóhaj), Toni Braxton második kislemeze, bár sem Angliában, sem Amerikában nem jutott az elsõségig. A második helyet viszont mindenhol megszerezte, miközben máris feljövõben a folytatás, a harmadik siker Seven Whole Days (Hét teljes nap) címmel.
A 10. helyen pedig egy újdonság, ami mégsem az. Wendy Moten dala, a Come In Out Of The Rain (Kifelé az esõbõl) 1993 tavaszán járt az amerikai listák elsõ 40 helyezettje között, az Adult Contemporary listán pedig No. 1. siker volt. Most, februárban váratlanul megjelent az angol listákon és két hét alatt az elsõ tízbe jutott.
Az 1993-as év Haddaway-nek is nagyon bejött, hiszen Európa egyik legjobb dalának számított a What Is Love, ami az amerikai évvégi összesítésekben sem hellyezkedett rosszul, jelezve, hogy a tengerentúlon is megszerették a dalt. Jelenleg az Egyesült Államokban Haddaway pályafutásának második slágere kapaszkodik kiválóan a poplistákon, ennek címe Life (Everybody Need Somebody To Love) (Élet, mindenkinek szüksége van valakire, hogy szeresse). Ez a dal tavaly õsszel az angol listákon már befutott, ott most az énekes harmadik kislemezét figyelgetik az elsõ tíz körül I Miss You (Hiányzol) címmel.
Tovább folytatódik Janet Jackson tavaly megjelent albumának karrierje. A That's The Way Love Goes, az If és az Again után néhány hét alatt már a negyedik eresztés jutott az amerikai elsõ tíz közé. Because Of Love (A szerelem miatt). Janet ezzel a dallal a 90-es években több sikert juttatott az amerikai Top 10-ekbe, mint Madonna, Michael Bolton, Whitney Houston vagy Taylor Dayne.
Apropó, Whitney Houston. Az énekesnõ, színésznõ, családanya, feleség 1992 óta felejthetetlen a Body Guard címû film kapcsán. Az általa énekelt betétdalok közül eddig óriási sikert aratott az I Will Always Love You, az I'm Every Woman, az I Have Nothing és kicsit lanyhább fogadtatásra talált a szintén kiváló Run To You. Ötödikként azonban a Queen Of The Night (Az éjszaka királynõje) címû dalt jelentették meg a Soundtrack albumról, ami nekem nagy meglepetést okozott, mivel a kislemezen kiadott változat alig hasonlít az albumon található változatra, teljesen újra keverték és szerintem kihozták belõle a maximumot. Ez az újrakevert változat csak Amerikában jelent meg, ott most a Run To You-hoz hasonló mértékû sikereket arat. Angliában az eredeti verziót jelentették meg tavaly novemberben - abszolút sikertelenül.
Február végére teljesen hanyatló a 10 000 Maniacs csapat pályafutásának harmadik sikere, az eddigiek közül a legnagyobb, ami az MTV Unplugged mûsorában, élõ változatban, elektromos erõsítés nélkül került felvételre Because The Night (Mert az éjszaka) címmel. Az ezt megelõzõ két sikerük a These Are Days (Ezek ám a napok!) és a Candy Everybody Wants (Candyt mindenki akarja) volt.
Ismét egy olyan kislemez, ami tavaly máe egyszer sikert aratott a világ legtöbb részén. A formáció neve Deep Forest és tõlük a Sweet Lullaby (Édes altatódal) 1993 nyarán az amerikai poplistákon kívül szinte minden más tengerentúli listára felkerült, sikert aratott. Például a venezuelai slágerlistán hetekig elsõ is volt. Idén februárban váratlanul az angol listákon jelentkezik, nem kis sikerrrel.
Az Enigma nevû német stúdióformációról sem hallottunk sokat az elmúlt 1-2 évben. 1991-ben hatalmas sláger volt tõlük a Sadeness (Part 1) a világ szinte minden táján, de fõleg Európában és az Egyesült Államokban. 1992-ben Michael Cretu, a csapat fõnöke még olyan kiadványokkal is próbálkozott, mint a Rivers Of Belief - nem sok sikerrel, majd tavaly nyáron néhány dallal a Sliver címû film betétzenéi között szerepeltek. Most viszont megjelent az új album, melyrõl az elsõ eresztés máris siker - elsõsorban Angliában - Return To Innocence (Visszatérés az ártatlansághoz) címmel.
Február végére teljesen hanyatló, az amerikai rapcsapat, a K7 slágere, a Come Baby Come (Gyere kislány, gyere), ami Angliában januárban a 3. helyig jutott, hazájában viszont épp, hogy bekerült az elsõ 40-be, a poplistákon.
Több éves szünet után új kislemezzel jelentkezett a 80-as évek egyik legjobb rockbandája, az amerikai Heart együttes. A dal hetek óta az elsõ húsz között van hazája poplistáin. Will You Be There (In The Morning) (Vajon ott leszel-e még reggel).
Végül két újdonság. Mindenekelõtt Richard Marx új kislemeze, ami új albumának a Paid Vacation-nek elsõ eresztése, ezenkívül a Get Away címû film betétdala. A Now & Forever-t (Most és mindörökké) Angliában nem sokra értékelték, de Amerikában sikeres. Utoljára az US 3 nevû angol formációról, kiktõl a 20. helyen olvasható Cantaloop (Flip Fantasia) címû kislemezt már jól ismerhetjük, hiszen a Sárgadinnye (Csapongó fantázia) 1993 tavaszán már egyszer siker volt Európában, majd szeptemberben Angliában. A népszerûségi fok mindkét esetben kevés volt, hogy bekerüljön az általam készített elsõ 20 közé, de a dal idén januárban már az Egyesült Államok poplistáin kapaszkodik egyre feljebb és feljebb, lekörözve az US 3 Cantaloop kapcsán eddig elért angol és európai sikereit.
Források:
Casey's Top 40
MTV's Hitlist UK Top 40

Zenei Hírek / Music News

67 éves Giorgio Moroder
1940. április 26-án látta meg a napvilágot az olaszországi Ortiseiben a mögöttünk hagyott század legkiemelkedõbb tánczenei producere, az elektronikus tánczene egyik atyamestere, Giorgio Moroder. Moroder a 70-es években vált ismertté, amikor olyan elõadók számára kezdett elektronikus diszkózenéket készíteni, mint Donna Summer (I Feel Love), a Sparks vagy a svéd születésû Madleen Kane. 1977 és 1979 között Munich Machine fedõnéven három albumot is piacra dobott. De együttmûködött a legendás Blondie-val is (Call Me), amelynek eredményeként toplistás sikereket aratott Amerikában és Európában egyaránt. A lendület a 80-as években is folytatódott: a Berlin nevû újhullámos csapattal készített Take My Breath Away (Eláll tõled a lélegzetem) címû dala - amely a Top Gun betétdala volt - Amerikában Top 5-be került, míg Angliában hetekig vezette a listát. A nyolcvanas évek közepén Moroder közös lemezt készített a Human League nevû szinti-pop formáció énekesével, Phil Oakey-val. Az elkészült albumról (Philip Oakey & Giorgio Moroder) Magyarországon a Goodbye Bad Times (Isten veletek rossz idõk) és a Why Must The Show Go On (Miért kell a shownak folytatódnia) címû számok lettek igen népszerûek. (Ezutóbbit angol nyelven Szatay Gábor is elénekelte.) 1987-ben az akkori osztrák popsztár Falco Body Next To Body címû felvételének lett producere. 1988-ban a szöuli olimpia hivatalos dalának szerzõje, míg 1990-ben az olaszországi labdarúgó világbajnokság "himnuszát" komponálja meg. A 90-es évek elején Donna Summer egyik diszkófelvéte (Carry On) biztosítja újabb listasikerét az Egyesült Államokban. 2004-ben pedig megörökítik nevét a Hírességek Csarnokában. 2007-ben Diana Ross elõadásában dobják piacra a Take My Breath Away-t, amely az énekesnõ új I Love You címû albumán hallható. Morodert jelenleg a 2008-as pekingi olimpia zenéjének elkészítése izgatja. Könnyen megeshet, hogy ismét az õ kompozíciója lesz a hivatalos dal.
Lukács Attila (2007. június 4.)

Amerikai digitális lista: éllovas a Maroon 5
Egybõl az amerikai letöltési lista élére ugrott a Maroon 5 Makes Me Wonder címû dala, miután egyetlen hét leforgása alatt 243,500 letöltést adott el. A lista második helyére szintén újdonsággal lépett Carrie Underwood. Az I'll Stand By You címû nóta 124,496 fizetett letöltéssel érte el az "ezüstérmes" pozíciót. Avril Lavigne Girlfriend-je 115,957 letöltéssel a 3. helyre csúszott vissza. A letöltési lista negyedik helyére ezen a héten Kelly Clarkson tört be: a Never Again 106,809 digitális eladással dicsekedhet, miközben a megelõzõ héten még csak 1,056 volt az értékesített digitális példányok száma - amivel még a heti 200-as listára sem tudott felkerülni. (Jelenleg Amerikában körülbelül 6 ezer fizetett letöltés kell ahhoz, hogy egy zeneszám a heti 200-as listára felkerüljön!) Kelly Clarkson és Carrie Underwood neve kapcsán felmerül a kérdés: ki a legsikeresebb American Idol sztár az USA-ban? Nos, Kelly Clarkson 8,3 millió, míg Carrie Underwood 5,3 millió albumot adott el Amerikában - igaz, Carrie Underwood ezt a teljesítményt egyetlen albummal érte el, míg a Clarkson leányzó kettõvel. Ugyanakkor a digitális eladások tekintetében is Kelly Clarkson vezet: 6,7 millió letöltést adtak el dalai, míg Carrie Underwood "mindössze" 3 millió fizetett letöltést tudott elérni. Eladási adatok tekintetében tehát Kelly Clarkson a gyõztes... A hip-hop producerként ismert Timbaland Nelly Furtado vokáljával készítette el a Give It To Me címû felvételt.Nos, a nóta heti 96,709 letöltéssel ötödik lett. A digitális Top 10-ben új belépõ még Ne-Yo (Because Of You), illetve lecsúszó Gwen Stefani a The Sweet Escape-pel, amelynek digitális eladásai már meghaladták a másfél milliót. Ugyancsak lefelé halad Pink a U Ur Hand címû vadóc számmal, amely a 14. helyre esett vissza - bár imponáló, hogy ezt heti 51,826 letöltéssel érte el. A lista 16. helyére tört be 49 ezer fizetett letöltéssel a White Stripes aktuális nótája, az Icky Thump. Figyelemre méltó, hogy a csapat a megelõzõ héten még egyetlen digitális eladást sem produkált ezzel a számmal... A 12. helyezést cserélte fel a huszonkettedikre a Linkin Park. A What I've Done így sem áll rosszul, hiszen eddig 277 ezer fizetett letöltést tudott elérni. A Snow Patrol pályafutásának legsikeresebb dala Amerikában - és persze az öreg kontinensen is - a Chasing Cars volt több mint másfél millió fizetett letöltéssel. A csapat most a Signal Fire-ral kezdett hódítani a listán: bár a megelõzõ héten még mindössze 63 (!) digitális példányt adtak el, az aktuális héten már több mint 19 ezret, ami lehetõvé tette a 48. hely megszerzését. A Pussycat Dolls I Don't Need A Man címû dala nem lett kirobbanó siker Amerikában - mellesleg Európában sem - , de tény hogy a heti 12,148 digitális eladással azért meg tudta kaparintani a 83. helyet. A digitális listát tanulmányozva megállapítható hogy a kommersz, tömegízlésnek megfelelõ - vajmi kevés eredetiséget hordozó - zenék uralják az amerikai közízlést - de ezen a téren Európában sem jobb a helyzet. A kérdés inkább az: a 2000-es évek elsõ évtizedének dalai közül tíz-tizenöt év múlva melyikre fogunk egyáltalán emlékezni?
Lukács Attila (2007. június 1.)


The Disco Boys: egy pop/dance siker Németországból
Ha a név alapján valaki egy újabb ugri-bugri fiúcsapatra asszociál, gyorsan felejtse el. A mûfaj persze könnyed dance zene, de hát ugye, manapság ezzel (is) meg lehet célozni a pénztárcákat. De nézzük mi fán terem a The Disco Boys. A két német DJ, Raphael és Gordon, 1995-ben a Scooter „Hyper Hyper” címû kislemezének bearanyozódásakor jutott arra a megállapításra, hogy õk is tudnának ilyesmit produkálni. A vélekedést tett követte: eldöntötték, hogy felveszik a The Disco Boys nevet. Néhány héttel késõbb pedig egy kis hamburgi klubban (Prinzenbar) megtartották az elsõ Disco Fever bulijukat. A Hamburger Morgenpost nevû helyi lapban elhelyezett hirdetésnek bizonyosan komoly szerepe volt abban, hogy a buli teltházasra sikeredett. Ezután persze nagyobb helyszínekre vitték el a Disco Fever-t, a két lemezkoptató pedig New Yorkba repked eredeti disco kislemezeket vásárolni. A következõ években a Disco Fever jószerivel minden jelentõsebb német nagyvárosban megrendezésre kerül és közben a Discodrome nevet veszi fel. Elérik, hogy sorok kígyóznak a bejáratnál és a két német fiatalember valósággal sztárrá válik. 1999-ben pedig - amikor már Ibizában is játszanak - megjelenik elsõ saját produktumuk, a Prince-féle 1999 remixe - Benny Braun producer segédletével. 2001-ben jelenik meg a The Disco Boys - Volume 1. nevû anyag, illetve The Disco Boys feat. RB néven a Born To Be Alive kislemez. (Az RB rövidítés Roberto Blanco énekesre utal.) A kislemezt tévéfellépések követik és vélhetõen ennek is köszönhetõ a listasiker. 2002-ben már jön a The Disco Boys - Volume 2. ,illetve egyik remixük (Knock On Wood) klubsikere. Ugyanebben az évben járnak ismét Ibizában és alapítják meg saját partiszervezõ ügynökségüket, a Discobookings-ot. 2003-ban kiadót váltanak (a Kontorhoz kerülnek) és megjelenik a The Disco Boys - Volume 3, illetve a We Came To Dance c. kislemez. 2004-ben piacra dobják a Volume 3-at, illetve a Here On My Own single-t. 2005-ben jelenik meg legsikeresebb produktumuk: a Manfred Mann’s Earth Band dalának diszkósított változata (For You) hat héten át vezeti a hivatalos német diszkólistát. Felkerül az eladási listára is és a mai napig több mint százezer fizetett letöltést produkál! És még mindig vásárolják a legális letöltõk! A számhoz készült videót már több tízezer alkalommal nézték meg a YouTube-on. 2006-ban pedig újabb piacokat céloznak meg: Thaiföldöt, Csehországot és Magyarországot.
Lukács Attila (2007. május 24.)

Tarol a skót dance sztár
Acceptable in the 80s, azaz elfogadható a 80-as években. Ezzel a furcsa címû dance számmal tarol az európai listákon és a YouTube-on Calvin Harris, a skót dance színtér új csillaga. A fiatalember nem tartja magát DJ-nek, és persze sztárnak sem. Amikor pedig jött a lehetõség, hogy Kylie Minogue számára zenét kotyvasszon, fel sem merült, hogy a pop királynõjének albumára a kelleténél több muzsikát pakoljon fel - csak szerény hozzájárulást tett. Persze egy közös fotót azért nem utasított el Kenguruföld talán legismertebb énekesnõjével. Neve mégis akkor kezdett jól csengeni, amikor kihozta az Acceptable in the 8O's címû muzsikáját, ami ugyan most 2007-ben tudott a listákon tarolni - és néhány hét alatt mintegy tízezer eladást produkálni - hangzásában mégis a 80-as évek dallamos dance zenéihez hasonlít leginkább. A felvétel Nagy-Britanniában kezdett igazán hódítani, de várhatóan más országokban is szerez mmagának rajongókat. Az Acceptable in the 80's videóját már jóval több mint 130 ezer (!) alkalommal nézték meg a YouTube-on, vagyis ezzel maga mögé utasította például a Bloodhound Gang tapizós slágerének (The Bad Touch) klipjét, pedig az Európában és Amerikában egyaránt nagy siker volt.


Lukács Attila (2007. május 17.)

Európai eladási lista: éllovas a Sugababes vs Girls Aloud
A két brit leánycsapat erõit egyesítve betört a brit lista élére, sõt a heti 98,700 eladás az összesített európai listának is a csúcsára repítette õket. Ezzel a teljesítményükkel Gwen Stefanit sikerült trónfosztottá tenni, hiszen egy héttel korábban még az õ Sweet Escape címû nótája volt listaelsõ Európában. Igaz, azt megelõzõen hosszú heteken át Nelly Furtado állt a képzeletbeli dobogó tetején, hiszen az All Good Things - amelybõl a mai napig több mint 340 ezer példányt értékesítettek az európai piacon - több mint egy hónapig a legkelendõbb zeneszám volt a vén kontinensen. Az európai eladási összesítést figyelve más érdekességekre is felfigyelhetünk. Például arra, hogy a kanadai Nelly Furtado két számmal is jelen van az európai Top 5-ben: a már említett All Good Things címû dalát a Say It Right követi az elõkelõ 4. helyen. Errõl a nótáról érdemes megjegyezni, hogy Amerikában már több mint 1 millió digitális példányban kelt el, videoklipje pedig rendkívül népszerû a YouTube nevû videofájl-megosztó weboldal látogatói körében. Egykor még listaelsõ is volt, mostanra azonban az 5. helyre csúszott vissza Mika a Grace Kelly címû nótával, amely Amerikában ugyan bejutott a digitális toplistára, ám az európaihoz hasonló fogadtatásban távolról sem részesült. A német dance világ egyik legsikeresebb dobása már vagy két éve a Cascada nevû zenei vállalkozás. A Natalie Horler nevû leányzót elõtérbe toló projekt kirobbanó sikere az Everytime We Touch címû eurotrance slágerhez fûzõdik, amely Amerikában több mint 1 millió digitális eladást produkált, de Európában is hónapok óta levakarhatatlan az összesített listáról. Még mindig az európai Top 30-ban található, miközben az újabb, Miracle címû felvétel már a 6. helyre kapaszkodott fel. A finn Ville Valo és a német szappanopera szereplõként ismert Natalia Avelon egy régi sláger feldolgozásával tarol az európai piacon: a Summer Wine már második hete áll a 10. helyen. A kellemes felvételbõl az elmúlt hetekben már több mint százezer példányt adtak el - elsõsorban Európa fejlettebik felén.
Lukács Attila (2007. április 3.)

Miért éppen Gyorsinfo?


A Horizont új menüponttal gazdagodott néhány napja. Elkezdtem felpakolni az 1987-tõl 1996-ig megjelent DISCO-INFO címû lemezlovas-szaklap havi mellékletének, a Gyorsinfonak néhány írását, még pontosabban Haluska Imre rovatának, a Mininfonak két évre (1993 és 1994 ) vonatkozó - messze nem teljes - anyagát. A Horizont olvasói teljes joggal kérdezhetik: miért volt erre szükség? Íme a válasz:
Az 1996-ban megszûnt DISCO-INFO mind a mai napig utód nélküli szaklap volt. Írásai, cikkei szórakoztatóak és igen informatívak voltak. Magyarországon azelõtt és azóta hozzá fogható kiadvány nem jelent meg: a piacot jelenleg "elárasztó" zenei szaklapok inkáb hasonlítanak reklámújságra, mint zenei szaklapra - a kiemelkedõen színvonalas és rendkívûl informatív ROCKINFORM-ot leszámítva. A minap egy újságosstandnál ácsorogva beletekintettem egy most "menõnek" nevezhetõ zenei újságba. Azt hittem, rosszul látok: néhány zenei cikkre legalább annyi oldal reklám jutott benne. Az egész olyan kiábrándító és bosszantó volt, hogy a lapot nem vettem meg. Nem állítom, hogy a DISCO-INFO tökéletes volt: szerzõi nyilván ilyen vagy olyan irányban elfogultak voltak, de azt nem állíthatja senki, hogy nem igyekezett a könnyûzene legkülönbözõbb irányzatait, trendjeit bemutatni. A közölt háttérinformációk pedig akkoriban sokszor olyanok voltak, amelyekhez csak sok utánjárással vagy éppen sehogy sem lehetett hozzájutni. Ha volt komoly hiányossága, akkor az az volt, hogy a magyar elõadókat negligálta (figyelmen kívûl hagyta). Emlékszem, egyszer a Gyorsinfo számára írtam egy rövid kis anyagot Lányi Lala - igen, a Kozmix énekesérõl van szó! - zenekaráról, a New Timesról. A szerkesztõ, Hölzer Tamás azonban a Popmorzsákból pont ezt a kis anyagot dobta ki. Mondván nem vág a Gyorsinfo profiljába...
Szóval a DISCO-INFO 1996-ban - vélhetõen a Bokros-csomag hatására - megszûnt. Nem sokkal utána telefonon felhívtam Hölzer Tamást és felvetettem neki, hogy - miután az újságnak mintegy 600 elõfizetõje volt - próbáljuk meg a DISCO-INFO-t az OSZK-tól függetlenül valahogy továbbra is publikálni. Tamás udvariasan meghallgatta felvetésemet és ha jól emlékszem azt mondta, hogy gondolkodik rajta. A dolog azonban ennyiben maradt. Teltek az évek és jött az internet korszaka. Bennem töbször is felmerült, hogy a DISCO-INFO-t valahogyan újra kellene indítani, de már az interneten. Jelenleg úgy gondolom, hogy ennek technikailag semmi akadálya, de csak egyfajta fizetõs szolgáltatásként lenne értelme a dolognak, ám nem tudni. lenne-e rá kereslet. Továbbá nem biztos, hogy ez az elképzelés az eredeti cikkírók közül bárkit is lázba hozna. Bár tévednék ebben...Hogy a jövõ mit hoz, nem tudom, de addig is legalább minél többen olvashassák az egykori írásokat - ezért döntöttem úgy, hogy felpakolok néhány anyagot a Gyorsinfoból. (A következõ hetekben pedig még töbet...)

Lukács Attila (2007. január 23.)

Rádiós adatok: vannak is, meg nem is
Magyarországon éveken keresztül a rádióállomásoktól bekért playlistek (játszási listák) alapján állították össze a Mahasz Top 40-es rádiós listáját. A helyzet akkor változott meg igazán, amikor a Radiomonitor nevû cég megjelent a magyar médiapiacon - a korában a Juventus rádiónál dolgozó Nagy Tamás irányításával - és a korábbiaknál lényegesen pontosabb sugárzási adatokra épülõ, az egyes zeneszámok játszási számait pontosan regisztráló rendszer használatára tértek át. Ám senki ne higgye, hogy ez például az érdeklõdõk számára bármilyen új lehetõséget teremtett az informálódásra: a Radiomonitor adatszolgáltatását csak az elõadók, a lemezkiadók számára teszik hozzáférhetõvé, mégpedig elõfizetéses alapon, jelszó használatával. Vagyis a szûken vett érdekeltségi körön kívûl senki sem tudhatja meg, hogy egy adott zeneszámot a magyar rádiók hányszor játszottak/játszanak le. Folytatódik tehet az idióta, paranoiás titkolózás a zeneipar részérõl - és közben meg az ócska, hiteltelen nyavalygás a zenekalózkodás miatt, amire az átlag zenerajongó és a zeneipar iránt érdeklõdõ ember egyáltalán nem kíváncsi. A Bob Sinclair-féle "World Hold On" címû szám általam regisztrált rádiós játszásainak száma 124. Ha ehhez hozzáteszem, hogy ez a lejátszási szám összesen két (!) rádióállomás (Rádió 1 és Juventus Rádió) adataiból jött össze és számtalan rádióállomás lejátszásait még csak lehetõségem sem volt regisztrálni, akkor válik igazán világossá, hogy a magyar zeneipar számára milyen nagy súlya van a rádiós sugárzásoknak. Nem titok, hogy például Robbie Williams dalainak magyarországi rádiós játszásai után több millió forintnak megfelelõ jogdíjat fizettek ki a jogvédõknek. Ebbõl a szempontból van jelentõsége ezeknek az adatoknak. De azért én továbbra is folytatom a rádiós játszási adataim gyûjtését - már eddig kb. 300 zeneszámról van valamilyen játszottsági adatom - és nem foglalkozom a paranoiás magyar zeneipar értelmetlen megnyilvánulásaival. Lukács Attila 2007. január 14.

Bob Sinclair, Pakito, Moby meg a töbiek - Avagy 2006 diszkósikerei
A mögöttünk álló évben is akadt jónéhány tánczenei siker. Némelyikük csak a klubokban tarolt igazán, de voltak olyan zenék is, amelyek jól szerepeltek az eladási listákon vagy a rádiós összesítéseken. A sort nyilván Bob Sinclairrel kell kezdenünk, hiszen három felvétellel is tarolt az elmúlt esztendõben. A Gary Pine énekessel készített Love Generation elsöprõ sikerét a World Hold On (Children Of The Sky) folytatta, hiszen csak Franciaországban több mint 200 ezer példányban kelt el digitális letöltés és CD-kislemez formájában. Az pedig már csak hab a tortán, hogy közben az amerikai diszkólista élére is fel tudott kapaszkodni. A magyar rádiók is elkezdték játszani - fõképp a Rádió 1 és például a Juventus - így nem meglepõ, hogy a LucassoScan adataira épülõ évvégi játszási összesítésen 122 regisztrált lejátszással az elsõ helyre került. Még teljesen ki sem fulladt a lendülete, amikor piacra dobták a Rock The Party-t. És lõn csoda: ebbõl a számból még többet adtak el tavaly Franciaországban, mint a World Hold On-ból! De maradjunk még a francia produkcióknál. 2006 egyik legjelentõsebb európai diszkósikerét szintén Franciaországban követték el. A Pakito mûvésznév alatt nyomuló Julien Ranouil tavaly dobta piacra "Living On Video" címû felvételét, amelynek (egyik) alapjául az 1983-as Trans-X siker, a "Living On Video" szolgált. A kotyvasztás olyan jól sikerült, hogy Pakito ezzel a felvételével listavezetõ lett Franciaországban és Spanyolországban, de Hollandiában is bekerült az elsõ tízbe. Ami pedig az eladási adatokat illeti: Franciaországban több mint 370 ezer példányt értékesítettek belõle. A francia piac mellesleg Moby barátunkra is ösztönzõleg hathatott, hiszen "Slipping Away" címû dalát Mylene Farmerrel együttmûködve dobta piacra. Az eredmény azokat igazolta, akik a "duósított" változattól többet vártak: a "Slipping Away" ezen változata berepült a francia Top 10-be és összesen több mint 200 ezer példányban fogyott a digitális és hagyományos lemezpiacon. Aki figyelemmel kísérte a magyar rádiós listát - amelyet korában a rádióállomások játszási listái, jelenleg pedig a Radiomonitor által digitálisan gyûjtött sugárzási adatok alapján állítanak össze - az bizonyosan találkozott egy Aaron Smith nevû elõadó "Dancin' " címû felvételével. Aaron C. Smith egy norwichi (Kelet-Anglia) DJ és remixer, akit szûkebb környezetében szinte sztárként tisztelnek és aki mellesleg már töbszáz felvételt készített a tánczenei piacra. Az említett felvételt eredetileg 2004-ben dobta piacra, de igazán sikert csak 2005 nyarán ért el vele, amikor már egész Európában ismertté és népszerûvé vált - nem mellékesen pedig az amerikai diszkólistára is felkerült. A "Dancin' " magyarországi karrierjének még nincs vége, hiszen a Luvli nevû vokalista hölgy énekhangjával kotyvasztott zeneszám továbra is megtalálható a magyar rádiós lista elsõ 40 helyezettje között.
Horizont-összeállítás (2007. január 14.)

Amerikai zenepiac 2006: a letöltések klassz éve
Január elsõ napjaiban hozták nyilvánosságra Amerikában az elõzõ esztendõ zenepiaci összesítését. Ebbõl kiderül, hogy 2006-ban az albumeladások 588,1 millióra rúgtak, ami 5 százalékos csökkenést jelent 2005-höz képest. Ugyanakkkor a fizetõs zeneszám-letöltésekkel együtt 1,2 milliárdos eladási mennyiség jött ki, ami viszont 20,8 százalékkal magasabb az elõzõ évihez viszonyítva. A legnagyobb példányszámban (3,7 millió) eladott albumnak a High School Musical soundtrackje bizonyult. A legsikeresebb elõadó a Rascal Flatts volt, hiszen a "Me and My Gang" címû albumból az elmúlt évben 3,5 millió példány talált gazdára az USÁ-ban. Carrie Underwood "Some Hearts" címû korongja szintén 3 millió feletti eladást produkált. A digitális eladások piacán is új rekord született: a kanadai Daniel Powter "Bad Day" címû dalának fizetõs letöltései elérték a bûvös 2 milliót. Tavaly Amerikában 582 millió fizetõs zeneszám-letöltést regisztráltak, míg 2005-ben "csupán" 352 milliót. Mindezt úgy, hogy közben a mobiltelefonokra történõ valószenei letöltések mennyisége is erõteljes növekedést mutatott. Tény, ami tény: a digitális zeneterjesztés az Egyesült Államokban hatalmas sikertörténet lett. Horizont-összeállítás 2007. január 9.

Beyoncé az amerikai digitális toplista élén

Beyoncé Irreplaceable címû felvétele többhetes kapaszkodás után feljutott a Billboard magazin digitális toplistájának élére. A dalból 95,700 másolatot értékesítettek, ami ugyan kevesebb mint a megewlõzõ heti - akkor ugyanis 105 ezer eladást produkált a nóta . mégis elég volt ahhoz, hogy Fergie aktuális sikerszámát, a 88,500 eladást felmutató Fergalicioust maga mögé utasítsa. A lista 3. és 4. helyén Akon büszkélkedik az I Wanna Love You és a Smack That címû opuszokkal. A 8. helyen újdonságként szerepel a top 10-ben Avril Lavigne elõadásában a JKeep Holding On címû felvétel, amelybõl több mint 41 ezer példányt töltöttek le pénzért. Mariah Carey szinte letörölhetetlen az amerikai digitális eladási listáról: a 24. helyrõl ugrott a 9. helyre az All I Want For Christmas Is You címû karácsonyi slágere, amelybõl a mai napig több mint 400 ezer digitális példányt adatak el. Justin Timberlake Sexybackjébõl több mint 1,4 millió példányt adtak el az USÁ-ban, ám az aktuális listán mégis lecsúszóban van: a 13. helyrõl lépett vissza a 15. helyre. A Pussycat Dolls viszont éppen ellenkezõ irányú mozgást hajtott végre: köszönhetõen a közel 20 ezer eladásnak, Wait A Minute címû daluk a 30. helyrõl röppen fel a 25. helyre.
By Lukács Attila
2006/12/12

A Billboard új mobilzenei listájáról
Immáron két hete publikálja valószenei csengõhang-letöltési toplistáját a Billboard magazin. A lista a korábban elterjedt polifonikus csengõhangok eladási rangsora után most a valószenei csengéseket rangsorolja Hot RingMasters néven. A valószenei letöltések népszerûsége Amerikában isa ugrásszerûen megnõtt: jelenleg az USA-beli csengõhang-letöltések mintegy 86 %-át teszik ki heti szinten. Az elõadók is jól járnak vele, hiszen itt a jogdíjakból már õk is részesülnek - nem csupán a dalszerzõk és a lemezkiadók, ahogyyan ez a polifonikus csengõhangok esetében megszokott volt.Az USA Today nevû újság összehasonlításképp közöl is különbözõ adatokat. Megtudhatjuk ezekbõl, hogy a november 12-ére keltezett Hot RingMasters listán Akon áll az elsõ helyen a Smack That címû számmal, amelyet 164,000 alkalommal töltöttek le mobiltelefonokra, míg ugyanennek a számanak "hagyományos" digitális eladásai 104 ezret tettek ki. Ezek után az sem meglepõ, hogy az Amerikai Hangrögzítõipari Szövetség (RIAA) arany-és platinaminõsítéssel ismeri el a kellõ számú letöltéseket produkáló zeneszámokat. Az idei év valószenei csengõhang-éllovasa Chamillionaire "Ridin" címû hip-hop felvétele, hiszen 3 millió példányt értékesítettek belõle.
By Lukács Attila
2006/12/07

Rihanna still number one

Rihanna's "SOS" continues to be the leading aiplay song. According to LucassoScan's airplay data, "SOS" has racked up 100 spins so far (not yet published among spins data ). Black Eyed Peas' "Pump it" has also achieved 100 spins, but only days later. Rihanna's other song "Unfaithful" has accumulated 11 spins so far - not enough to break into Horizon's combined top 30 chart. LucassoScan tracks the airplays of radio stations Radio 1, Slagerradio and sometimes Petofi Radio and Danubius Radio. Airplay data are very difficult to collect in Hungary since radio stations - less then 50 of them! - send their playlists to Mahasz (the Hungarian equivalent of RIAA in America). And these playlists are used for compiling the Official Hungarian Airplay chart (Mahasz top 40 Rádiós lista). LucassoScan also collects jukebox plays data. According to these data, the Hungarian artists are just as popular as the foreign ones. The most played song on jukeboxes monitored by LucassoScan is "2003 Egyveleg" by lakodalmas rock act MC Hawer & Tekknõ which has racked up 255 paid plays so far. (Sidenote: lakodalmas rock is in fact wedding folkish music made on computers and synthesyzers - it is not rock music at all...)

By Lukács Attila
2006/10/24


Rihanna elsõ a Horizont listáján


Rihanna 63 regisztrált lejátszással átvette a vezetést a Horizont összesített rádiós listáján. Az SOS címû dal egyébként is hihetetlenül sikeres : az USÁ-ban már több mint 900,000 digitális eladást ért el, de Európában is tarolt a listákon. Érdekes, hogy a LucassoScan által gyûjtött adatok szerint a 63 lejátszás kizárólag a Rádió 1-nek köszönhetõ, mivel a többi állomáson a figyelt idõpontokban nem játszották a dalt (bár a LucassoScan egyelõre csak a Rádió 1, a Slágerrádió, illetve lényegesen ritkábban a Petõfi Rádió és a Danubius zenejátszásait regisztrálja). Az SOS mellesleg hatalmas klubsiker lett hazánkban, hiszen a hivatalos magyar diszkólistán a 6.helyig jutott. A korábbi éllovas, Shakira Hips Don't Lie címû dala visszaesett a második helyre. Az Ameikában már 1 milliót meghaladó digitális eladásokkal rendelkezõ zeneszám 61 regisztrált rádiós játszással került "ezüstérmes" pozícióba. Figyelemre méltó, hogy még a 10. helyen szereplõ Tom Novy számnak(Your Body) is 26 lejátszás kellett ahhoz, hogy a Top 10-be kerüljön. Mindez jelzi, hogy a Horizont rádiós listája fokozatosan növelheti súlyát a magyar internetes zenepiaci szaksajtóban. Itt jegyzem meg, hogy a terveimben szerepel a rádiós és zenegépes játszási adatok vegyítése.
Lukács Attila
2006/8/12


Tom Novy ezerrel nyomul

A mai dance sztárokat gyakran éri a vád, hogy egyslágeres elõadók, akik egy-két évnél tovább nem tudnak komoly sikereket produkálni. Ez a vád aligha jogos Tom Novy esetében. Az 1970 március 10-én született fiatalember 1995-ben robbant be a német diszkólista elsõ tíz helyezettje közé az I House You c. felvétellel. Egy év elteltével már a Superstar címû nótával nyomult, ami már nemzetközi áttörést is hozott, hiszen Németországon kívûl még több mint egy tucat országban lett toplistás. Az I Rock címû house himnusz több mint 10 hétig szerepelt a Media-Control listáján és 20 hetet töltött Top 100-as rádiós összesítésben. A Pumpin címû kislemez meg sem állt az Egyesült Királyság hivatalos listájának 19. helyéig és ami hab volt a tortán, Tom barátunk volt az elsõ német ember, aki a Ministry Of Sound Annual címû válogatáslemezt mixelte. A 2001-ben megjelent debütáló albuma bekerült a német top 30-ba. Az album egyik számában (Welcome To The Race) az a Lima Ben-Jannnett énekel, aki a napjainkban oly sikeres Take It-hez is adta a hangját. 2004 elhozta a Lovin U-t, ami Dél-Afrikában is hatalmas siker lett. Ezt követõen jött a már említett Take It. Ez a dal a LucassoScan adatai szerint már legalább 22 alkalommal forgott a Rádió 1 programjában, maga mögé utasítva a Your Body-t, amely "csak" 14 regisztrált lejátszással tud dicsekedni. A Mike Marshall közremûködésével készült Your Body 2005 decemberében az Egyesült Királyság eladási listáján egybõl a top 10-ben landolt. Tom Novy nemcsak elõadóként jeleskedik: olyan elõadók számára kevert újra zenéket, mint a 10CC, Backstreet Boys, DJ Thomilla, Eric Morillo vagy Jimmy Sommerville.
Lukács Attila
2006/7/3



A rádiós játszások a külföldieknek, a zenegépes játszások a hazai elõadóknak kedveznek
A LucassoScan által folyamatosan begyûjtésre kerülõ rádiós játszási adatok azt mutatják, hogy Magyarországon a legjelentõsebb kereskedelmi rádiók inkább a külföldi elõadóknak kedveznek. A Rádió 1 mûsorán például szinte egyetlen hazai felvétel sem szerepel, míg a hallgató szinte folyamatosan külföldi hip-hop, R'n'B, pop és dance felvételek sorát élvezheti. A LucassoScan elõször a Rádió 1 felvételeit kezdte játszottsági szempontból vizsgálni. Caramel slágerét leszámítva egyetlen hazai zeneszám sem került fel a napi programba - leszámítva a Discoshit mûsorában néhányszor lejátszott egy-két magyar vonatkozású mixet. A külföldi sztárok viszont tarolnak: Shakira és Wyclef Jean közös dala, a Hips Don't Lie már 26 regisztrált lejátszással dicsekedhet, így éllovas lehet egy soron következõ Horizont top 10-es összesítésen...A zenegépes adatok alapján viszont elmondható, hogy hazánk popsztárjai verhetetlenek: több száz(!) lejátszással dicsekedhet a lakodalmas techno világában utazó MC Hawer és Tekknõ, de nagy öröm, hogy még a nemzeti rockot képviselõ Kárpátia zenekarnak is terem babér: egyedül a délkelet-magyarországi Szarvas városának zenegépei 196 (!) alkalommal játszották a csapat felvételeit. A legsikeresebb nótának a Délvidéki szél bizonyult 34 fizetett lejátszással. A legsikeresebb magyar rockfelvételek közé tartozik még a Tankcsapda Be vagyok rúgva címû opusza, amit a zenekedvelõ közönség 102 alkalommal hallgathatott meg.
Lukács Attila
2006/6/24



Shakira elsõ a Horizont összesített rádiós listáján
Shakira és Wyclef Jean közös dala, a Hips Don't Lie 10 regisztrált rádiós lejátszással a Horizont abszolút top 10-es listájának elsõ helyén landolt. A Horizont most elsõ alkalommal állított össze olyan toplistát, amely a LucassoScan adataira épül. Fontos célunk ugyanis, hogy kizárólag magyarországi zenekereskedelmi adatokra épülõ listát tudjunk közzétenni. A Horizont toplistájával kapcsolatban még elmondható, hogy egyre érdekesebb kép alakul ki a zenegépes játszások terén is. Ellentétben a rádiós piaccal, itt olyan elõadók is komoly játszottságot tudnak felmutatni, akik egyébként a magyar médiában szinte meg sem jelennek. Például a Kárpátia nevû rockzenekar messze a legtöbb dalcímmel szerepel a LucassoScan adatsorában - bár érdekes, hogy Petrás János csapatának éppen a legnépszerûbb dala, a Hol vagytok székelyek nem szerepel a játszottsági adatok között... Mindenesetre figyelemre méltó jelenség, hogy olyan magyar zenekarok, mint a P. Mobil, Tankcsapda vagy éppen a KFT egy-egy dalukkal alaposan verik a legmenõbb külföldi sztárokat is...A tanulság: amit nem játszanak a rádiók, rongyosra játszák a zenegépek...
Lukács Attila
2006/6/4

Elkészült Dj Miller elso saját, bemutatkozó zenéje


Elkészült Dj Miller elso saját, bemutatkozó zenéje "Only virgin" címmel. Dj Miller /www.djmiller.hu/ Magyarország egyik közkedvelt house és dance lemezlovasa 2006. tavaszán debütál elõadóként a hazai és külföldi könnyuzenei piacon. A track a lemezlovas zenei stílusához illeszkedve house stílusban készült, funk elemekkel, fülbemászó vokállal, angol nyelven. A produceri feladatokat a Szeifert és Krash producer-páros látja el./www.szeifert.com/, valamint Dj Miller mellett zeneszerzoként is tevékenykednek a projektben. A dal Rádió, Club, Szeifert vs. Krash remix, Peat Jr. & Fernando, Bones & N-Dee Remix, és Frost Galaghan Elektro Remix verziókban érheto el dj-knek és rádiósoknak maxi cd és bakelit formájában, de klip is készült a felvételhez. Kovács "Nagyember" László a Juventus rádió péntek esténként jelentkezo musorában már bemutatta, és azóta is eloszeretettel pörgeti. A Radio Deejay játszási slágerlistáján pedig 5 hét leforgása alatt az 50. helyrol az 5. helyig jutott.

2007. július 25., szerda

A magyar sci-fi irodalomról

A magyar sci-fi irodalomról
A magyar sci-fi irodalom születése a XIX. század elsõ felére tehetõ. És a közhiedelemmel ellentétben nem csupán Jókai Mórnak (1825-1904) köszönhetõ. Vitathatatlan, hogy a Jövõ század regénye volt az elsõ olyan fantasztikus mû, amely komoly sajtóvisszhangot kapott, de nem az elsõ, amely megjelent hazánkban. Szinte mindenki, aki tanulmányt vagy bármilyen rövidebb lélegzetû összefoglalást írt a magyar sci-fi irodalomról, megemlíti Jósika Miklós (1794-1865) nevét. Bár Jósika számos kalandregényt írt, számunkra az 1842-ben kiadott Végnapok bír igazán jelentõséggel. E mûrõl elmondható, hogy mai fogalmaink szerint is fantasztikus regény, bár a szerzõ "apokaliptikai regény"-nek titulálta alkotását. Nyelvezete még mai szemmel nézve is csodálatosan kidolgozott és szerzõjének rendkívüli olvasottságáról árulkodik.
De mi van, ha a mesét is a sci-fi közvetlen elõfutárának tekintjük? Ha így teszünk, akkor mindenképpen említést kell tennünk két elbeszélésrõl, amelyek szerzõje Vörösmarty Mihály (1800-1855)Az elsõ novella címe: A holdvilágos éj és 1829-ben jelent meg a Koszorú címû folyóirat hasábjain (késõbb pedig a Magyar elbeszélõk címû kétkötetes elbeszélés-gyûjteményben 1961-ben). Fõhõsei tót deákok, akik az éj kellõs közepén bemenekülnek egy putriba, ahol kellemetlen meglepetések várnak rájuk: megtámadja õket a mosófa, a hajuknak esik a guzsaj és válogatott szenvedéseknek lesznek kitéve, míg végül a történet egy igen egyszerû csattanóval zárul. Ugyanez igaz a Csiga Márton viszontagságai c. írásra is, amely sziporkázó, akciódus mese. Megtudhatjuk belõle, hogyan válik gazemberré az egyébként igen jólelkû fõhõs. A mai olvasó számára Vörösmarty csodálatos mesélõkedve jelenti a legnagyob élményt.
Persze bármennyire is sziporkázóak egyes XIX. századi elbeszélõk mûvei, nem maradt ránk olyan alkotás az 1800-as évekbõl, amely népszerûség és ismertség tekintetében akkora hatással lett volna korának és az elkövetkezõ évtizedek olvasóközönségére, mint A jövõ század regénye. Jókai terjedelmes munkája 1872-74-ben látott napvilágot elõször. A kritikusok ma megegyeznek aban, hogy ez a szerzõ talán legmozgalmasabb, legérdekesebb sci-fi regénye. De az is nyilvánvaló, hogy mûvészi szempontból nem éri például Az aranyember színvonalát. A kétrészes utópia egy idealizált, jövõbeli monarchiában játszódik, amelyet elpusztítással fenyeget Nihilország, azaz Oroszország. A regény fõhõse Tatrangi Dávid, aki egy humánus, talpraesett székely fiatalember és aki a legelképesztõbb helyzetekbõl is kivágja magát. És nem csak szûkeb környzetének tud segítségére lenni, de az egész emberiségnek utat mutat, amikor végül követõivel megalapítja az igazán utópisztikus Otthon államot. Jókai regénye valójában egy romantikus elemekkel teletûzdelt fantasztikus kalandregény. A benne megjósolt események ugyan nem történtek meg a jelzett korban - az 1970-es évektõl 2000-ig - de ez nem akadályozza meg az olvasót aban, hogy jól szórakozzon rajta. A regényben szerepel egy légjárócsata, amely mintha a huszadik századi ûrcsaták elõfutára lenne...A magyar sci-fi nyelvi izolációja az egyedüli oka annak, hogy hazánkat ezen a téren csak az igazán hozzáértõ külföldi szakemberek jegyzik. Jókai hatása egyértelmûen erõs volt kortársaira, de mai olvasói is elcsodálkozhatnak gazdag szókincsén, természettudományos ismereteinek gazdagságán és mindenekelõtt meseszövõ képességén. Egyáltalán neem túlzás õt magyar Vernének nevezni, bár ne feledjük, hogy az õ munkásságának is voltak magyarországi elõzményei. A már említeett Jósika Miklós maga is szívesen olvasta kortársa mûveit és jól tudjuk, hogy ez fordítva is megtörtént. (Az már más kérdés, hogy Jókai tudomásom szerint nem írt kritikát a Végnapokról.) Jósika sajnos nem érhette meg a Jövõ század regényének megjelenését (1865-ben hunyt el), pedig milyen érdekes lett volna látni a két méltán népszerû mû kölcsönös kritikáját! Tény, hogy Jósika regényeit - talán az Abafi és a Csehek Magyarországon kivételével - az irodalomkritika azóta lomtárba vetette és egyedül csak emlékiratait kiáltotta ki idõtállónak. Van ennek persze alapja rendesen, de azért a Végnapok mégiscsak nagy mû - legalábbbis nekünk sci-fi rajongóknak...
De térjünk vissza Jókai mûvéhez. Senki nem vitatja, hogy az utópia szereplõinek jellemrajza igen egysíkú. Tatrangi Dávid szinte hibátlan jellem, kedvese Rozáli meg egyenesen maga az ideális feleség. Nihilország elsõszámú vezére, Sasza asszony ellenben igen gonosz és agresszív nõszemély, ráadásul köpönyegforgató, hiszen a regény második részében nihilistából cárnõvé lesz. Az író érdekes világképet tár elénk: a gazdagok kapzsik és ostobák, továbá korruptak - kivéve néhány szimpatikus fõszereplõt -, míg a szegények inkább jóindulatúak, bár néha õk is kaphatók a rosszra (lásd Otthon államban a munkások lázadását). Jókai a katolikus egyházról is lesújtó képet fest és az embernek bizony az az érzése támad, mintha egy szabadkõmûves gondolatait olvasná. Az összképet továb árnyalja, hogy ugyanakkor a monarchiát alapvetõen jó intézménynek tartja és igen negatívan nyilatkozik a nihilizmusról és általában a radikális baloldali eszmékrõl. Az író politikai világképe tehát kissé zavaros, hiszen egyszerre volt határozottan rendpárti és pacifista. Ettõl függetlenül A jövõ század regénye csak növelte népszerûségét, ami évtizedek múlva sem kopott. Elismerõen írt róla Mikszáth Kálmán, de Ady Endre is. Kuczka Péter pedig megjegyzi egyik tanulmányában, hogy az 1980-as évek elején piacra dobott kritikai kiadást hetvenezer (!) példányban kapkodták szét az olvasók.
1899-ben is napvilágot látott egy olyan mû, amelynek témaválasztása okán helye van a magyar fantasztikus irodalomban. Szerzõje Makay István, a mû címe pedig Repülõgépen a holdba. Makay 1870 május 7-én született Gyomán. 1893-ban szerzett középiskolai tanári oklevelet és elsõsorban fizikával foglalkozó tankönyveket írt. A fentiek alapján õ is a tudományosan képzett szerzõk közé tartozik, így nem is meglepõ, hogy mûvét "csillagászati regény"-nek titulálták. Úgy 12 évvel Jókai Mór halála után jelent meg az Utazás Faremidóba címû regény. Szerzõje Karinthy Frigyes (1887-1938), akit az Így írtok ti címû szatirikus antológia tett országosan ismertté. Az Utazás Faremidóba az elsõ magyar szerzõtõl származó Gulliver-történet. És az sem véletlen, hogy Karinthy írta, hiszen õ fordította magyarra Swift Gulliverjét. De nem csupán ez kapcsolja személyét a magyar fantasztikus irodalomhoz. Karinthy 1897-ben - még gyerekfejjel - írta Utazás a Merkurba címû mûvét. Újabb bizonyíték arra, hogy a fantasztikum igencsak beágyazódott a magyar írók lelkivilágába és nem egyszer befolyásolta kezdeti szárnypróbálkozásaik témavilágát. De térjünk vissza Karinthy már említett felnõttkori mûvére. A fõhõs, Gulliver egy hidroplánon próbál szorongatott helyzetébõl szabadulni. Társa, a sorhajó kapitánya odavész, de neki szerencséje van: egy csodálatos repülõgép megmenti és épségben partra szállítja Faremidóban. A különös ország lakói a szolaszik, akik valójában robotok (Karinthy ezt a szót persze sohasem használja a regényben, csak gépeknek nevezi õket) és nyelvükként a zenét használják. Hangjegyeket muzsikálnak, mert számukra a beszédhang már túl primitív közlésforma. Innen származik hazájuk neve is: Fa-re-mi-dó, ahogy õk "muzsikálják". Az Utazás Faremidóba kisregény. Cselekménye valójában igen szegényes. Üzenete mégis egyértelmû: miközben az ember saját magát tartja a legfejlettebb lénynek, a szolaszik szerint az emberi agy tökéletlen, kezdetleges állapotú. Az emberekbõl így hiányoznak olyan képességek, amelyek a szolaszikban megvannak (pl. látják a hõt,de a fényt is). Erre a felismerésre jut maga Gulliver is a regény végén egy Midore nevû szolaszi révén. Elkeseríti saját primitív, tökéletlen emberi volta és kiábrándultan érkezik vissza az emberek közé. Csak az vigasztalja - és ez visszatérõ motívum a gulliveri történetekben - hogy a viszontagságok után nõjét és gyermekeit jó egészségben találja. A regény utolsó néhány oldala nagyszerû, megható lezárása a történetnek: Gulliver felismeri ugyan egy másik, tökéletesebb létezés csodáját, ám kénytelen beletörõdni abba, hogy "egyelõre" neki az emberi lét jut osztályrészül. 1921-ben lát napvilágot Karinthy második Gulliver-története, a Capillária, amely a szerzõ szándéka szerint az angol hajóorvos hatodik útját meséli el. Az elõbbihez képest terjedelmesebb regény elején egy H.G.Wellsnek címzett levél olvasható, amelyben a szerzõ körüljárja a féfi-nõ kapcsolat problémáit és egyben magyarázatát adja mûve megírásának. Karinthy úgy véli, hogy a nõ emancipációja következtében a férfi elvesztette azt a képességét, hogy felkeltse a nõ érdeklõdését. A Capillária olyan világot ábrázol a tenger mélyén, ahol a nõnemû oihák uralkodnak a kiszolgáltatott és egymással harcoló bullokok felett. A regény üzenete itt is világos: a férfiaknak kell átvenniük a kezdeményezést, különben a gyengébbik nem rabszolgáivá süllyednek. Igen szórakoztató, jól megírt sci-fi mese, ami jól illeszkedik a gulliveri univerzumba és kellemes színfoltja a magyar fantasztikus irodalomnak.Valójában érthetetlen, hogy a szépirodalmi elemzésekben miért kap kevés figyelmet e két alkotás. Vannak mûvek, amelyeknek keletkezéstörténete legalább olyan érdekes, mint maguk a mûvek. Talán nem túlzok, ha ide sorolom Babits Mihály (1883 - 1941) Elza Pilóta vagy a tökéletes társadalom címû regényét. Tudjuk,hogy Babits az 1930-as évek egyik legnagyob tekintélyû irodalmi személyisége volt Magyarországon. Sikeres verseskötetek és egy a maga nemében páratlan folyóirat, a Nyugat fémjelezték munkásságát, a magyar irodalomhoz való jelentékeny hozzájárulását. Ekkor már maga mögött tudhatta Gólyakalifa címû furcsa hangulatú regényét, amelyet e sorok írója valahogy befejezetlennek érez, bár a kritika többnyire jól fogadta és még operát is készítettek belõle (2005-ben mutatták be). Babitsot már az elsõ világháború idején foglalkoztatta a gondolat, hogy egy pacifista hangvételû mûvet írjon, amely magában hordozná a fantasztikum elemeit is. Saját bevallása szerint a mû 1931 elején már készen állott, csak az utolsó simításokat kellett elvégezni rajta. A Pesti Naplóban meg is jelent 1931-ben a regény Fekete olvasó címen. Ugyanennek a mûnek átdolgozott változatát A tökéletes társadalom cím alatt az 1933 októberi Nyugat közölte. Könyv alakjában pedig már decemberben kapható volt. Babits könyvének megjelentetése jól lett idõzítve: nem sokkal elõtte látott napvilágot Dante fordítása (3 kötetben), amely az akkori piaci viszonyok között is szépen fogyott, így jól jött népszerûségének további fokozására egy olyan regény, amely témáját tekintve nagyon aktuális volt. Az már más kérdés, hogy a kritikusok vegyes érzelemmel fogadták: Karinthy méltatta, míg egyes bírálói azt vetették a szerzõ szemére, hogy a mû túlságosan sötét képet fest egy lehetséges háborúról itt Európa közepén. Babits rengeteget filozofálgat az Elza pilótában, de becsületére legyen mondva, hogy ezt intelligensen, lírai eszközökkel teszi. A regény középpontjában a Kamuthy család áll. Egészen más jellem a cinikusan megnyilvánuló Kamuthy úr, a fiát már elvesztett és most Elza lánya sorsa miatt aggodó Kamuthy Gézáné és az alapvetõen jóindulatú, mégis a háborús gépezet kiszolgálójává váló Schulberg orvosparancsnok. Babits jellemrajzai jók, sõt néha kifejezetten szórakoztatóak. A regénynek azonban van egy komoly hibája: aránytalanul hosszúra nyújtott a bevezetés a tárgyaláshoz és a befejezéshez képest - legalábis ha egy fogalmazáshoz hasonlítjuk. A cselekmény éppen ott zárul le, ahol kezd valóban izgalmasssá válni... Nem szívesen írom le, de úgy érzem, töb is lehetett volna ebben a mûben, ha alkotója töb idõt és energiát fordít rá. Az Elza pilóta elsõ kiadásának példányai úgy 5-6 év alatt fogytak el. Hogy ez mennyire tekinthetõ piaci sikernek, annak megítéléséhez érdemes kicsit kitérni az akkori könyvpiaci viszonyokra. A 30-as évek Magyarországán a legtekintélyesebb magyar írók (Móricz, Kosztolányi,stb.) könyveit átlagosan 1500-2000 példányban dobták piacra. Ha egy ilyen kötet 1 év alatt elfogyott, az már sikeresnek volt tekinthetõ. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy ebben az idõszakban a honi írók piaci esélyeit komolyan rontották a külföldi szerzõk magyarra fordított, nagy számban piacra dobott mûvei, De beszédes az is, hogy a Nyugat egyes források szerint ezer, más források szerint kétezer példányban került az olvasók elé - fénykorában. 1941-ben Babits kezébe is eljutott egy Gulliver utazása Kazohíniába címû könyv. Igencsak elnyerte tetszését, ám írójáról az a hír terjedt el, hogy kommunista. Babitsot vélhetõen rövidesen bekövetkezõ halála akadályozta meg abban, hogy a Szathmári Sándor nevû írónak odaítélje a Baumgarten-díjat. Ám ettõl függetlenül A Gulliver utazása Kazohhíniába rövid idõ alatt a magyar piac egyik bestsellere (könyvsikere) lett. Tudjuk, hogy szerzõje személyesen is találkozott Karinthy Frigyessel, aki szintén lelkesedett a mûért. Ideje hát szólnunk a szerzõrõl is. Szathmári Sándor (1897-1974) rosszul fizetett gépészmérnök és az eszperantó mozgalom híve volt. Irodalmi példaképének pedig Karinthyt tekintette. A Gulliver utazása Kazohíniába vitathatatlanul kiemelkedõ darabja a magyar fantasztikus irodalomnak. Az érzelemmentes hinek és az elvont, valójában tartalmatlan szavak és fogalmak hatalmában vergõdõ, a valóságtól menekülõ behinek világának leírása telitalálat. Mivel Szathmári részletességre törekszik, az olvasó szinten belesüpped Kazohínia világába. Nehéz is elfogadni például azt, hogy a hinek a szívet csak anatómiailag képesek értelmezni - a hozzá kapcsolódó érzelmi asszociációt nem ismerik. A behinekben viszont az a rémisztõ, hogy idiotizmusuk nehezen kiismerhetõ és sokszor nem is logikus. Gulliver azért megtanul néhány fontos kifejezést a hinektõl és a behinektõl egyaránt. A hinek világában a legfontosabb a "kazo", amelynek célja a legnagyobb jólét és kényelem elérése. Számukra mindenki behin, aki eszmékért, érzelmekért él, így nem csoda, hogy a regénybeli Zatamon Gullivert is behinnek tekinti. Hõsünket ez úgy felháborítja, hogy már csak a mihamarabbi távozás gondolata foglalkoztatja. A behinek ugyanakkor bivaknak nevezik az õ életmódjuktól eltérõ, õket nem értõ embereket. Aki nem "belkizik" - azaz nem viselkedik behin módra - , az bivak. A behin lét elsõdleges irányítója a "ketni". Aki ugyanis nem viselkedik ketni módon, azt "enoálják", vagyis hátrányosan megkülönböztetik. A behinek számára a hazugság, az ellentmondások gyártása jelenti az élet értelmét. Nem csoda, ha ebbe Gulliver is majdnem beleõrül... A regény 1946-ban látott újra napvilágot, majd 1957-ben, amikor végleges címe Kazohínia lett. Néhány hónap alatt elfogyott mind az ötezer kinyomtatott példány, így például a 60-as években már újra cask a fekete piacon jelenhetett meg. A negyedik magyar nyelvû kiadás 1972-ben jelent meg, az ötödik 1980-ban. Közben lefordították angolra és eszperantóra is. Szathmári közben írt elbeszélései 1972-ben Gépvilág és más fantasztikus történetek címen láttak napvilágot egy kötetben. Aki ezt is olvasta, tudja, hogy szerzõjük novellistaként is maradandó életmûvet hagyott az utókorra. A Kazohínia elsõ változata 1935-ben készült. Igy ha ragaszkodunk egyfajta idõbeli sorrendhez, akkor feltétlenül szólnunk kell egy olyan mûrõl, amely 1936-ban látott napvilágot és amelyet az utókor elfeledni látszik. Aszlányi Károly (1908-1938) Özöngáz címû regényére gondolok, amely számomra nagy meglepetést okozott, amikor elõször rábukkantam egy könyvtárban és hazavittem elolvasni. A cselekmény érdekfeszítõ, a mû nyelvezete brilliáns. Az Özöngáz antiutópia, vagyis a (közel)jövõt ábrázolja igen sötét színekkel. Bár úgy indul, mint egy szatirikus komédia, fokozatosan vált át tragikomédiába és a végén már egyáltalán nem lehet nevetni. A magyar irodalomtudomány íróként, humoristaként és újságíróként tartja számon Aszlányit és állítólag Rejtõ Jenõ is tõle csente el az angolszász gyökerû, mégis jellegzetesen pesti humort. Az Özöngáz mégis inkább tragikus, mint komikus. A regénybeli gáz például nem öl, hanem tudatot és akaratot módosít. Békegáznak is nevezik, ám a békét nem hozza el, hiszen nyomában elõször remény, majd újra eszelõs harci kedv és pusztulás jár. Végtére is kinek kell olyan gáz, ami a harcoló katonát pacifista széplélekké, a kuporgató kisembert pedig "eszement" adakozóvá változtatja? Ráadásul csak addig, amíg a hatása tart...Aztán pedig minden megy tovább a megszokott kerékvágásban. A mû külön érdeme, hogy benne az egyik szereplõ, Da Liani apát rávilágít a nacionalizmus és a katolikum viszonyára. Egyszerûen lenyûgözõ a bencés kolostor apáturának szónoklata,amelyben kristálytisztán kifejti, hogy a nacionalizmus helytelen, faji értelmezése szemben áll a krisztusi tanítással. "Amíg a nacionalizmus azt jelenti, hogy erõsek és kiválóak legyünk, addig pontosan azt jelenti, amit katolikus értelmezésben jelent." Aszlányi sorai a mai napig kitûnõ szellemi muníciót szolgáltatnak azok számára, akik nem a nacionalizmust, hanem annak kirekesztõ, kizárólagosságra törekvõ értelmezését vetik el. Gyanítom, hogy ha Aszlányi ma politikus lenne Magyarországon, az egyik tábor liberális ügynöknek, a másik meg szélsõjoboldalinak minõsítené... Pedig az apát szájába adott gondolatok ma is tökéletesen helytállóak. Míg Karinthy egy idõben nyíltan szimpatizált Kun Béláékkal, Aszlányi az emberközpontú nacionalizmus és vallásosság hívének mutatkozik ebben a mûvében. Márpedig ez tûnik ma is a legéletképesebb ideológiai elegynek... Ha az írók tehát ideológiai üzeneteket kívántak nehéz történelmi idõkben megfogalmazni, elõszeretettel fordultak a fantasztikum felé. Déry Tibor (1894-1977) a XX. századi magyar irodalom egyik legjelentõsebb alkotója volt. Bár maga jómódú zsidó polgári családban született, már fiatal korában szembefordult a tehetõs polgársággal és szélsõbaloldali kommunista eszmékkel szimpatizált. Évtizedeken át elkísérte a hatalommal való szembenállás, ami miatt nem egyszer tették lehetetlenné mûvei publikálását. Az 50-es évek derekán a Nagy Imre-féle reformpolitika híve lett és ellenzéki megmozdulásokban is részt vett. A szélsõbalos diktatúra részérõl 1957-ben telt be a pohár: Déryt ekkor tartóztatták le és ítélték 9 év börtönbüntetésre. Elítéltetése után a pesti Gyüjtõfogházban kezdte el írni G.A. úr X-ben címû regényét, amely a magyar irodalom egyik legjelentõsebb antiutópiájává vált. A terjedelmes mû egy önpusztító, normális ember számára elviselhetetllen országot ábrázol, ahol általános vélekedés az, hogy nem szabad szenvedés nélkül élni. Sõt: a szenvedés az élet igazi értelme. X lakói beletörõdtek a kilátástalan, sivár lét egyhangúságába, mert nem tudják, hogy létezik másfajta élet is. Gyanús bárki, aki a kényelmet keresi. A gazdagok áldozatot hoznak, hiszen nekik el kell szenvedniük a jómódot és ezért még meg is sirathatják õket. A fõhõs, G. A. megismerkedik a Larra famíliával, amelynek legidõsebb tagja, az id. Larra úr meglepõ módon nem akar elmúlni. Ragaszkodik az élethez, ami igencsak érthetetlen ebben az önpusztításra berendezkedett világban. A regénybõl nem marad ki a szerelmi motívum sem: G.A. beleszeret Erzsébetbe, aki szintén a Larra család tagja. A lány viselkedése nem üt el a megszokottól, hiszen ugyanúgy a beletörõdés, a szenvedés elfogadása jellemzi, mint a X legtöbb lakóját. Ám a külvilágból érkezett G.A. az õ lelkivilágát is feldúlja. Megígéri a fõhõsnek, hogy vele megy külföldre, akárcsak az öreg Larra, aki nem akar X-ben meghalni. Sõt, mások is jelzik, hogy vele tartanának. Ám egy ilyen befejezés talán túl szép is lenne, így az utolsó napon G.A. mégis kénytelen egyedül távozni X-bõl. A regény nyilvánvaló vádirat a Kádár-rendszer sivársága, önáltató hazugságai ellen. Még akkor is, ha tudjuk, hogy Déry Tibor a Kádár-rendszert minden bûne ellenére is szimpatikusabbnak tartotta, mint bármilyen más - értsd: joboldali - diktatúrát. Déry Tibor 1960-ban fejezte be regényét a váci börtönben. Aligha meglepõ, ami ezután mûvével történt. Az 1961 márciusában megjelenõ Új Írás címû irodalmi és kritikai follyóirat fõszerkesztõje, Illés Lajos úgy döntött, hogy lapja részleteket közöl a regénybõl. Ám alig telt el két hét az elsõ részlet megjelentetése után, a Népszabadság máris ideológiai támadásnak adott helyet 1963. november 22-én megjelenõ számában. Déry Tibor klasszikussá nemesedett antiutópiáját a Kádár-rendszer bértollnoka nyilván nem dicsérhette... A szerzõ maga nyilatkozta Illés Lajosnak, hogy mûve iránt nyugati kiadók mutatnak érdeklõdést, õ azonban ragaszkodik ahhoz, hogy az elõször Magyarországon jelenjen meg. Ez végül évek múltán meg is történt, mégis újabb évekbe telt, mire a mû a Kádár-rendszer utolsó évtizedében az õt megilletõ helyre került - köszönhetõen néhány tisztességes irodalmár tevékenységének. Több sci-fi mûve kapcsán is említettük Karinthy Frigyes nevét. Fia, Karinthy Ferenc ( a 60-as évek végén jelentkezett helyzetekbõl is kivágja magát.

Paid jukebox plays/Zenegépes játszási adatok

Paid jukebox plays/Zenegépes játszási adatok

(Collected and provided by LucassoScan/Összegyûjti és közzéteszi: a LucassoScan )


ACE OF BASE - Happy Nation (48)

ÁGNES VANILLA - Bármerre jársz (19)

ÁKOS - Ilyenek voltunk (8)
- Végre (6)

ALICIA FEAT NAS - NY State of...(60)

ALIZÉE - La Isla Bonita (25)

ATB - Extasy (1)
- Let U Go (3)

BABY GABI - Darabokra szakítod... (28)

BEATRICE - Azok a boldog szép napok (30)
- 8 óra munka (4)

BELGA - A gyaloglás vége (80)
- Szerelmes vagyok (15)

BENASSI BROS - Illusion (91)

BIKINI - Közeli helyeken (39)
- Ki visz haza (38)
- Mielõtt végleg elmegyek (6)

BOBAN MARKOVIC - Bubamara (main version) (60)

BÓDI GUSZTI - Khélész Tu (86)

CRAZY FROG - Axel F (4)

DANCE4EVER - 1001 éjen (2)

DAVID GUETTA - The World Is Mine (6)

DEEP DISH - Flashdance (4)
- Dreams (3)

DEPECHE MODE - Precious (23)
- Enjoy The Silence (12)

DINAMIT - Tinédzser dal (19)

DJ BUDAI & GREEN VELVET - La La land (5)

DJ LEVI - First Class (92)

DJ RUSH - Get On Up (121)

DJ SZATMÁRI - 100 évet várnék (11)

DJ SZATMÁRI FT JUCUS - Súgj egy titkot!(5)

DJ TRANSFORMER - Extasy (48)

DJ WAYKO ft KATA - Kinek mondjam el (4)

DMX - My Life (5)

DR. ALBAN - It's My Life (2)

DUPLA KÁVÉ - A füredi Anna-bálon (109)

EDDA - Lelkünkbõl (44)
- Kölyköd voltam (61)
- Háromszor (14)

ERÕS-SPIGIBOY - Valami véget ért (19)

FEKETE PÁKÓ - Add Ide A Didit (50)

FEKETE SZEMEK - Bilincs a kezemen (36)

FIESTA - Jött veled a nyár (70)
- Bonita (30)

50 Cent - In The Club (5)
- P.I.M.P. (3)
- Just A Lil Bit (4)

50 Cent FT MOBB DEEP - Outta Control (12)

FIVE & QUEEN - We Will Rock You (11)

GANXSTA - A szerb határ felé (33)

GROOVE COVERAGE - Poison (73)
- The End (Extend) (41)
- 7 Years And 50 Days (5)
- Run Away (2)

GROOVEHOUSE - Hajnal (31)

HADDAWAY - What Is Love (14)

3+2 EGYVELEG - Alagút csárdás (111)
- Kicsiny falum (49)
- Csárdás egyveleg (46)
- Kombiné (1)
- Kis csónakom (1)
- Miért van kõbõl a te szíved (1)

HOBO BLUES BAND - Kopaszkutya (30)
- Tobacco Road (6)

HOOLIGANS - Királylány (62)
- Legyen valami (7)

HUNGÁRIA - Multimiliomos jazzdobos (40)
- Hotel Mentol (27)
- Egyveleg (9)

ISTVÁN A KIRÁLY - Szállj fel szabad madár (11)

JAN WAYNE - 1,2,3 (31)

KAMIKAZE - Ha majd ott tartotok (7)

KANYEWEST - Gold Digger (6)

KÁRPÁTIA - Altató (12)
- Csárdás (2)
- Veterán (17)
- Szárnyaszegett (30)
- Délvidéki szél (34)
- Szép vagy, gyönyörû vagy Magyarország (14)
- Egy az Isten egy a nemzet (24)
- Menetel a század (22)
- Nem eladó (9)
- Nem engedünk 48-ból (12)
- Rozsdaette penge (5)
- Sok a horgász, kevés a hal (7)
- Szeretlek (6)
- Apáink útján (2)

KARTHAGO - Requiem (2)

KEN LASZLO - 12345678 (1)

KFT - Balatoni nyár (98)

KISPÁL ÉS A BORZ - Ha az életben (22)

KORN - Word Up (2)

KOZMIX - Angyal (1)
- Kell még egy szó (1)
- Ritmus szól (2)

LAJCSI/BÓDI GUSZTI/FEKETE SZEMEK - Elmegyek (42)

LEE CABRERA - Shake It (43)

LIL JON FT BUSTA RHYMES AND ELEPHANT MAN - Get Low (22)

LIMP BIZKIT - Rollin' (30)

LINKIN PARK - Faint (23)
- In The End (23)
- Crawlin' (1)

L.L.JUNIOR - Ragamoffin 2 (129)
- Ragamoffin (40)
- A szabadság (1)

L.L.JUNIOR FT KAMIKAZE - Vigyázz! (7)

LORD - Vándor (63)
- Síri csend az éjjel (48)
ÿ- Virágdal (1)

LUNIZ - I Got 5 On It (4)

MAJKA PAPA - Kiszavazóshow (16)

MARIAH CAREY - Don't Forget About Us (2)

MÁRIÓ - Sárga rózsa (55)
- Összevissza szédíted a szívem (55)
- Romantikus egyveleg (54)

MASTER BLASTER - Italo Boot) (42)

MÁTÉ PÉTER - Elmegyek (32)
- Ez majdnem szerelem volt (3)

MATYI ÉS A HEGEDÛS - Necsi Necsi (215)

MC HAWER &TEKKNÕ - 1 vELEG 2003 (255)
- Kimegyek a temetõbe (145)
- 16 és félesztendõs (111)
- Egyveleg 2002 (74)
- Végleg a szívügyem maradtál (59)

MEGASZTÁR - Csillagokat látsz (1)

METALLICA - St. Anger (64)

NELLY - The Gank (60)
- Nellyville (30)

NELLY & P.DIDDY - Bad Boys (113)

NEO TONES - Holnap hajnalig (33)

NEOTON FAMILIA - Santa Maria (Remix) (2)

NOTORIOUS B.I.G. - Nasty Girl (23)

NOX - Túl a varázshegyen (1)

OMEGA - Régi csibészek (28)

OSSIAN - Acélszív (32)

OZONE - Dragostea Din Tei (mix) (32)
- Despretine (12)

PEAT JR. FT FERNANDO - Szerelem száll (1)

PHUNK ELECTRIC - No More (31)

PIRAMIS - Ha volna két életem (68)
- Becsület (53)

P.MOBIL - Menj tovább! (95)
- Kétforintos dal (27)

PRELUDE - Losing My Religion (173)

RAMMSTEIN - Engel (1)

RED HOT CHILI PEPPERS - Otherside (28)

REPUBLIC - Szeretni valakit valamiért (59)
- 67-es út (4)
- 16 tonna (60)
- Jó reggelt kívánok (43)
- Kék és narancssárga (31)

RIHANNA - S.O.S. (16)

ROMÁNCOK - Megamix (74)
- Virágoskert az én szívem (59)

ROMANTIC - Szeretem õt (20)

RONY - Még sohasem (5)
- Árva fiú (1)

ROYAL GIGOLOS - California Dreamin' (2)
- Self Control (7)

SHAKIRA FEAT WYCLEF JEAN - Hips Don't Lie (6)

666 - Amokk (4)
- Supa Dupa Fly (1)

SKYLAND - Parádé (50)

SNAP - The Power (66)
- Rhythm Is A Dancer (45)

STERBINSZKY - DEEP DISH - Say Hello (3)

STEVIE WONDER - From The Bottom Of My Heart (1)

TANKCSAPDA - Be vagyok rúgva (102)
- Mennyország tourist (37)

THE SOUNDLOVERS - Abracadabra (9)

TNT - Híd a folyót (77)TOMCRAFT - Loneliness (44)

TORRES DANI - Europunk (2)

2PAC - Until The End Of Time (3)

V-TECH - Homokba írt szerelem (84)
- Megamix 2003 (79)
- Mix (36)

Paid jukebox plays figures are not always accurate but they always show how many times a particular title was played AT LEAST.