2008. február 7., csütörtök

A Kindle már sikertörténet


A KINDLE MÁR SIKERTÖRTÉNET



Az Amazon Kindle nevű elektronikus könyvolvasóját hatalmas reklámmal indították útjára 2007. novemberében. Az Amazon nem titkoltan nagy reményeket fűzött hozzá, pedig a Kindle-hoz hasonló eszközök már korábban is megjelentek a piacon. Mégis, a Kindle néhány tekintetben forradalmi újítást hozott: lehetővé tette bárki számára, hogy írásait publikálhassa és értékesíthesse a Kindle-on keresztül. A korábbi gyakorlattól eltérően nemcsak e-könyveket, de internetes blogokat, magazinokat és újságokat is megvásárolhatóvá tett "Kindle-ra szabott" változatban. Az Amazon bejelentését és reklámkampányát egyesek érdeklődve és optimistán, míg sokan mások szkeptikusan és nem kevés ellenérzéssel figyelték. A leggyakoribb kritika a készülék árát (399 amerikai dollár) és alakját érte. Ettől függetlenül nem sokkal a start után az Amazon bejelentette, hogy a készülék összes példányát eladták 5 és fél óra leforgása alatt. A hírt rengeteg hírportál átvette és Magyarországon is több helyen olvashattunk. Az amerikai médiában persze ezután még nagyobb figyelmet kapott a doboz nagyságú készülék. A világhálós fórumokon pedig futótűzként terjedtek a mmentárok, amelyek egy része a bejelentésen gűnyolódott, míg mások lényegében egy új tartalomipari modell megszületését vetítették előre ("game changer", írta az egyik weboldal szerzője). Valójában senki sem tudta, mi fog történni, de a dolgok rövidesen érdekes fordulatot vettek. Az Amazon weboldalán külön helyet kaptak a Kindle-lel kapcsolatos információk, például az eladási listák és a kritikák. Nos, alighanem a Bestsellers lista keltette fel a legtöbb ember érdeklődését. Az Amazon csak helyezéseket közöl itt, eladási adatokat nem. Csakhogy - íme az internet csodás világa - egyre több szerző tett közé blogjában olyan infókat, amelyek már némi támpontot adtak az eladási adatokat illetően. A legismertebb szerző ebből a szempontból Stephen Windwalker, aki megszállottan hisz a független könyvkiadásban és most úgy érezte, eljött az ő ideje. Windwalker néhány hét leforgása alatt három kivonatolt, illetve közérthetően megírt cikket publikált a könyvek kategóriában és kíváncsian várta a fejleményeket. Nos, nem kellett csalódnia. Az eladási listán
nagyon hamar az első ötvenbe, majd az első ötbe verekedte magát írásaival. Windwalker természetesen megosztott néhány érdekes adatot is olvasóival és a fórumozókkal. Január első napjaiban például azt írta, hogy a Kindle
Bestsellers listáján napi 1 regisztrált eladással néhány órára be lehet kerülni a Top 1000-be. Megjegyezte, hogy az első ötszázba kerüléshez 2-3 eladás elegendő, míg 7-10 közötti eladott példánnyal bárki bejuthat a Top 50-be. Windwalker infói rávilágítottak arra, hogy a Kindle mint tartalom-értékesítési üzleti modell,
egyáltalán nem reménytelen vállalkozás. Bár a kezdeti eladási mutatók nem voltak falat rengetőek, azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a készülékből mindössze néhány ezer példányt adhattak el az első körben. A meg nem erősített hírek ekkoriban arról szóltak, hogy az Amazon a karácsonyi piacra csak mintegy 1500 példányt
szállított ki, ami szinte azonnal elfogyhatott, mert az internetes fórumokon rengetegen voltak olyanok, akik már megrendelték, de még nem kapták meg készüléküket. Természetesen jöttek a megjegyzések arról, hogy az Amazon szándékosan kis példányszámban dobja piacra a Kindle-t, hogy aztán büszkén elmondhassa, hatalmas
irántuk a kereslet. Az ilyen véleményeknek bizonyosan volt valóságalapja, hiszen az Amazon góréja, Jeff Bezos soha nem említ eladási adatokat, de egyúttal többször beszélt már arról, hogy alig győzik kielégíteni a Kindle iránti keresletet. Közben egy másik szerző arról írt cikket, hogy a Kindle miért fog megbukni. Feltette
negatív kritikáját a Kindle e-könyvei közé és várta a fogadtatást. A Kindle bukását vélelmező írásból egyetlen nap leforgása alatt három példányt vásárolták a Kindle olvasói...A szerző közölte, hogy az írás felkerült abestsellers
listára, a háromszázvalahanyadik helyre...Ebből az érdeklődő olvasó nemcsak azt hámozhatta ki, hogy a Kindle ellenfeleit elég könnyű nevetségessé tenni, de azt is, hogy ekkor - 2007 decemberének közepén - már napi 3 eladással nem lehetett csak a 300. hely környékére kerülni, illetve még pontosabban azt, hogy itt is működik a hosszú farok effektus, ami azt jelenti, hogy rengeteg eladás jut olyan címekre, amelyek az eladási lista alján kullognak. Ahogy teltek a hetek, Stephen Windwalker eladásai is látványosan megugrottak: a független szerző írásaiból először csak napi néhány tucat kelt el, majd 2008. januárjának közepétől már több mint 60, január 23. után pedig átlagosan napi több mint 125! Ha ezek a számok nem tévedésen alapulnak - márpedig ez szinte kizárt -, akkor a Kindle tartalom-értékseítései néhány hét
leforgása alatt többszörösükre nőttek! Nem tudunk olyan digitális tartalom-értékesítési modellről, ami ehhez hasonlóan rövid idő alatt ilyen elképesztő növekedést produkált volna (talán csak a digitális zene-értékesítésnél voltak ilyen mutatók). A Kindle felhasználói az adatok szerint nemcsak e-könyveket vásárolnak egyre nagyobb számban, de e-újságokat, magazinokat és - bármilyen furcsán hangzik is - internetes naplókat, ún. blogokat is. Ezutóbbiak eladásai ugyanis szintén igen jól alakulnak az eladási lista szerint. Ha belegondolunk, hogy ez milyen következményekkel járhat az internetre és a mobiltelefonos tartalmak piacára nézve...nos, én azt hiszem, hogy a Kindle piaci sikere egyértelműen mutatja, hogy
a jövő a tartalmak előállítóié és az olyan üzleti modelleké, amelyekben nemcsak a szolgáltató, de a tartalom előállítója egyaránt pénzt kaszál. Mert azt még nem is említettük, hogy a Kindle-on minden tartalom eladása után pénz üti a tartalom tullajdonosát, előállítóját is - nem csupán a könyvek, vagy az újságok
esetében, de a blogoknál is. Ha való élet más területein nem is, de a Kindle üzleti modelljében valóban elérkezett a Szép új világ...

Lukács Attila
2008. február 7. Horizont