2007. július 26., csütörtök

Zenei Hírek / Music News

67 éves Giorgio Moroder
1940. április 26-án látta meg a napvilágot az olaszországi Ortiseiben a mögöttünk hagyott század legkiemelkedõbb tánczenei producere, az elektronikus tánczene egyik atyamestere, Giorgio Moroder. Moroder a 70-es években vált ismertté, amikor olyan elõadók számára kezdett elektronikus diszkózenéket készíteni, mint Donna Summer (I Feel Love), a Sparks vagy a svéd születésû Madleen Kane. 1977 és 1979 között Munich Machine fedõnéven három albumot is piacra dobott. De együttmûködött a legendás Blondie-val is (Call Me), amelynek eredményeként toplistás sikereket aratott Amerikában és Európában egyaránt. A lendület a 80-as években is folytatódott: a Berlin nevû újhullámos csapattal készített Take My Breath Away (Eláll tõled a lélegzetem) címû dala - amely a Top Gun betétdala volt - Amerikában Top 5-be került, míg Angliában hetekig vezette a listát. A nyolcvanas évek közepén Moroder közös lemezt készített a Human League nevû szinti-pop formáció énekesével, Phil Oakey-val. Az elkészült albumról (Philip Oakey & Giorgio Moroder) Magyarországon a Goodbye Bad Times (Isten veletek rossz idõk) és a Why Must The Show Go On (Miért kell a shownak folytatódnia) címû számok lettek igen népszerûek. (Ezutóbbit angol nyelven Szatay Gábor is elénekelte.) 1987-ben az akkori osztrák popsztár Falco Body Next To Body címû felvételének lett producere. 1988-ban a szöuli olimpia hivatalos dalának szerzõje, míg 1990-ben az olaszországi labdarúgó világbajnokság "himnuszát" komponálja meg. A 90-es évek elején Donna Summer egyik diszkófelvéte (Carry On) biztosítja újabb listasikerét az Egyesült Államokban. 2004-ben pedig megörökítik nevét a Hírességek Csarnokában. 2007-ben Diana Ross elõadásában dobják piacra a Take My Breath Away-t, amely az énekesnõ új I Love You címû albumán hallható. Morodert jelenleg a 2008-as pekingi olimpia zenéjének elkészítése izgatja. Könnyen megeshet, hogy ismét az õ kompozíciója lesz a hivatalos dal.
Lukács Attila (2007. június 4.)

Amerikai digitális lista: éllovas a Maroon 5
Egybõl az amerikai letöltési lista élére ugrott a Maroon 5 Makes Me Wonder címû dala, miután egyetlen hét leforgása alatt 243,500 letöltést adott el. A lista második helyére szintén újdonsággal lépett Carrie Underwood. Az I'll Stand By You címû nóta 124,496 fizetett letöltéssel érte el az "ezüstérmes" pozíciót. Avril Lavigne Girlfriend-je 115,957 letöltéssel a 3. helyre csúszott vissza. A letöltési lista negyedik helyére ezen a héten Kelly Clarkson tört be: a Never Again 106,809 digitális eladással dicsekedhet, miközben a megelõzõ héten még csak 1,056 volt az értékesített digitális példányok száma - amivel még a heti 200-as listára sem tudott felkerülni. (Jelenleg Amerikában körülbelül 6 ezer fizetett letöltés kell ahhoz, hogy egy zeneszám a heti 200-as listára felkerüljön!) Kelly Clarkson és Carrie Underwood neve kapcsán felmerül a kérdés: ki a legsikeresebb American Idol sztár az USA-ban? Nos, Kelly Clarkson 8,3 millió, míg Carrie Underwood 5,3 millió albumot adott el Amerikában - igaz, Carrie Underwood ezt a teljesítményt egyetlen albummal érte el, míg a Clarkson leányzó kettõvel. Ugyanakkor a digitális eladások tekintetében is Kelly Clarkson vezet: 6,7 millió letöltést adtak el dalai, míg Carrie Underwood "mindössze" 3 millió fizetett letöltést tudott elérni. Eladási adatok tekintetében tehát Kelly Clarkson a gyõztes... A hip-hop producerként ismert Timbaland Nelly Furtado vokáljával készítette el a Give It To Me címû felvételt.Nos, a nóta heti 96,709 letöltéssel ötödik lett. A digitális Top 10-ben új belépõ még Ne-Yo (Because Of You), illetve lecsúszó Gwen Stefani a The Sweet Escape-pel, amelynek digitális eladásai már meghaladták a másfél milliót. Ugyancsak lefelé halad Pink a U Ur Hand címû vadóc számmal, amely a 14. helyre esett vissza - bár imponáló, hogy ezt heti 51,826 letöltéssel érte el. A lista 16. helyére tört be 49 ezer fizetett letöltéssel a White Stripes aktuális nótája, az Icky Thump. Figyelemre méltó, hogy a csapat a megelõzõ héten még egyetlen digitális eladást sem produkált ezzel a számmal... A 12. helyezést cserélte fel a huszonkettedikre a Linkin Park. A What I've Done így sem áll rosszul, hiszen eddig 277 ezer fizetett letöltést tudott elérni. A Snow Patrol pályafutásának legsikeresebb dala Amerikában - és persze az öreg kontinensen is - a Chasing Cars volt több mint másfél millió fizetett letöltéssel. A csapat most a Signal Fire-ral kezdett hódítani a listán: bár a megelõzõ héten még mindössze 63 (!) digitális példányt adtak el, az aktuális héten már több mint 19 ezret, ami lehetõvé tette a 48. hely megszerzését. A Pussycat Dolls I Don't Need A Man címû dala nem lett kirobbanó siker Amerikában - mellesleg Európában sem - , de tény hogy a heti 12,148 digitális eladással azért meg tudta kaparintani a 83. helyet. A digitális listát tanulmányozva megállapítható hogy a kommersz, tömegízlésnek megfelelõ - vajmi kevés eredetiséget hordozó - zenék uralják az amerikai közízlést - de ezen a téren Európában sem jobb a helyzet. A kérdés inkább az: a 2000-es évek elsõ évtizedének dalai közül tíz-tizenöt év múlva melyikre fogunk egyáltalán emlékezni?
Lukács Attila (2007. június 1.)


The Disco Boys: egy pop/dance siker Németországból
Ha a név alapján valaki egy újabb ugri-bugri fiúcsapatra asszociál, gyorsan felejtse el. A mûfaj persze könnyed dance zene, de hát ugye, manapság ezzel (is) meg lehet célozni a pénztárcákat. De nézzük mi fán terem a The Disco Boys. A két német DJ, Raphael és Gordon, 1995-ben a Scooter „Hyper Hyper” címû kislemezének bearanyozódásakor jutott arra a megállapításra, hogy õk is tudnának ilyesmit produkálni. A vélekedést tett követte: eldöntötték, hogy felveszik a The Disco Boys nevet. Néhány héttel késõbb pedig egy kis hamburgi klubban (Prinzenbar) megtartották az elsõ Disco Fever bulijukat. A Hamburger Morgenpost nevû helyi lapban elhelyezett hirdetésnek bizonyosan komoly szerepe volt abban, hogy a buli teltházasra sikeredett. Ezután persze nagyobb helyszínekre vitték el a Disco Fever-t, a két lemezkoptató pedig New Yorkba repked eredeti disco kislemezeket vásárolni. A következõ években a Disco Fever jószerivel minden jelentõsebb német nagyvárosban megrendezésre kerül és közben a Discodrome nevet veszi fel. Elérik, hogy sorok kígyóznak a bejáratnál és a két német fiatalember valósággal sztárrá válik. 1999-ben pedig - amikor már Ibizában is játszanak - megjelenik elsõ saját produktumuk, a Prince-féle 1999 remixe - Benny Braun producer segédletével. 2001-ben jelenik meg a The Disco Boys - Volume 1. nevû anyag, illetve The Disco Boys feat. RB néven a Born To Be Alive kislemez. (Az RB rövidítés Roberto Blanco énekesre utal.) A kislemezt tévéfellépések követik és vélhetõen ennek is köszönhetõ a listasiker. 2002-ben már jön a The Disco Boys - Volume 2. ,illetve egyik remixük (Knock On Wood) klubsikere. Ugyanebben az évben járnak ismét Ibizában és alapítják meg saját partiszervezõ ügynökségüket, a Discobookings-ot. 2003-ban kiadót váltanak (a Kontorhoz kerülnek) és megjelenik a The Disco Boys - Volume 3, illetve a We Came To Dance c. kislemez. 2004-ben piacra dobják a Volume 3-at, illetve a Here On My Own single-t. 2005-ben jelenik meg legsikeresebb produktumuk: a Manfred Mann’s Earth Band dalának diszkósított változata (For You) hat héten át vezeti a hivatalos német diszkólistát. Felkerül az eladási listára is és a mai napig több mint százezer fizetett letöltést produkál! És még mindig vásárolják a legális letöltõk! A számhoz készült videót már több tízezer alkalommal nézték meg a YouTube-on. 2006-ban pedig újabb piacokat céloznak meg: Thaiföldöt, Csehországot és Magyarországot.
Lukács Attila (2007. május 24.)

Tarol a skót dance sztár
Acceptable in the 80s, azaz elfogadható a 80-as években. Ezzel a furcsa címû dance számmal tarol az európai listákon és a YouTube-on Calvin Harris, a skót dance színtér új csillaga. A fiatalember nem tartja magát DJ-nek, és persze sztárnak sem. Amikor pedig jött a lehetõség, hogy Kylie Minogue számára zenét kotyvasszon, fel sem merült, hogy a pop királynõjének albumára a kelleténél több muzsikát pakoljon fel - csak szerény hozzájárulást tett. Persze egy közös fotót azért nem utasított el Kenguruföld talán legismertebb énekesnõjével. Neve mégis akkor kezdett jól csengeni, amikor kihozta az Acceptable in the 8O's címû muzsikáját, ami ugyan most 2007-ben tudott a listákon tarolni - és néhány hét alatt mintegy tízezer eladást produkálni - hangzásában mégis a 80-as évek dallamos dance zenéihez hasonlít leginkább. A felvétel Nagy-Britanniában kezdett igazán hódítani, de várhatóan más országokban is szerez mmagának rajongókat. Az Acceptable in the 80's videóját már jóval több mint 130 ezer (!) alkalommal nézték meg a YouTube-on, vagyis ezzel maga mögé utasította például a Bloodhound Gang tapizós slágerének (The Bad Touch) klipjét, pedig az Európában és Amerikában egyaránt nagy siker volt.


Lukács Attila (2007. május 17.)

Európai eladási lista: éllovas a Sugababes vs Girls Aloud
A két brit leánycsapat erõit egyesítve betört a brit lista élére, sõt a heti 98,700 eladás az összesített európai listának is a csúcsára repítette õket. Ezzel a teljesítményükkel Gwen Stefanit sikerült trónfosztottá tenni, hiszen egy héttel korábban még az õ Sweet Escape címû nótája volt listaelsõ Európában. Igaz, azt megelõzõen hosszú heteken át Nelly Furtado állt a képzeletbeli dobogó tetején, hiszen az All Good Things - amelybõl a mai napig több mint 340 ezer példányt értékesítettek az európai piacon - több mint egy hónapig a legkelendõbb zeneszám volt a vén kontinensen. Az európai eladási összesítést figyelve más érdekességekre is felfigyelhetünk. Például arra, hogy a kanadai Nelly Furtado két számmal is jelen van az európai Top 5-ben: a már említett All Good Things címû dalát a Say It Right követi az elõkelõ 4. helyen. Errõl a nótáról érdemes megjegyezni, hogy Amerikában már több mint 1 millió digitális példányban kelt el, videoklipje pedig rendkívül népszerû a YouTube nevû videofájl-megosztó weboldal látogatói körében. Egykor még listaelsõ is volt, mostanra azonban az 5. helyre csúszott vissza Mika a Grace Kelly címû nótával, amely Amerikában ugyan bejutott a digitális toplistára, ám az európaihoz hasonló fogadtatásban távolról sem részesült. A német dance világ egyik legsikeresebb dobása már vagy két éve a Cascada nevû zenei vállalkozás. A Natalie Horler nevû leányzót elõtérbe toló projekt kirobbanó sikere az Everytime We Touch címû eurotrance slágerhez fûzõdik, amely Amerikában több mint 1 millió digitális eladást produkált, de Európában is hónapok óta levakarhatatlan az összesített listáról. Még mindig az európai Top 30-ban található, miközben az újabb, Miracle címû felvétel már a 6. helyre kapaszkodott fel. A finn Ville Valo és a német szappanopera szereplõként ismert Natalia Avelon egy régi sláger feldolgozásával tarol az európai piacon: a Summer Wine már második hete áll a 10. helyen. A kellemes felvételbõl az elmúlt hetekben már több mint százezer példányt adtak el - elsõsorban Európa fejlettebik felén.
Lukács Attila (2007. április 3.)

Miért éppen Gyorsinfo?


A Horizont új menüponttal gazdagodott néhány napja. Elkezdtem felpakolni az 1987-tõl 1996-ig megjelent DISCO-INFO címû lemezlovas-szaklap havi mellékletének, a Gyorsinfonak néhány írását, még pontosabban Haluska Imre rovatának, a Mininfonak két évre (1993 és 1994 ) vonatkozó - messze nem teljes - anyagát. A Horizont olvasói teljes joggal kérdezhetik: miért volt erre szükség? Íme a válasz:
Az 1996-ban megszûnt DISCO-INFO mind a mai napig utód nélküli szaklap volt. Írásai, cikkei szórakoztatóak és igen informatívak voltak. Magyarországon azelõtt és azóta hozzá fogható kiadvány nem jelent meg: a piacot jelenleg "elárasztó" zenei szaklapok inkáb hasonlítanak reklámújságra, mint zenei szaklapra - a kiemelkedõen színvonalas és rendkívûl informatív ROCKINFORM-ot leszámítva. A minap egy újságosstandnál ácsorogva beletekintettem egy most "menõnek" nevezhetõ zenei újságba. Azt hittem, rosszul látok: néhány zenei cikkre legalább annyi oldal reklám jutott benne. Az egész olyan kiábrándító és bosszantó volt, hogy a lapot nem vettem meg. Nem állítom, hogy a DISCO-INFO tökéletes volt: szerzõi nyilván ilyen vagy olyan irányban elfogultak voltak, de azt nem állíthatja senki, hogy nem igyekezett a könnyûzene legkülönbözõbb irányzatait, trendjeit bemutatni. A közölt háttérinformációk pedig akkoriban sokszor olyanok voltak, amelyekhez csak sok utánjárással vagy éppen sehogy sem lehetett hozzájutni. Ha volt komoly hiányossága, akkor az az volt, hogy a magyar elõadókat negligálta (figyelmen kívûl hagyta). Emlékszem, egyszer a Gyorsinfo számára írtam egy rövid kis anyagot Lányi Lala - igen, a Kozmix énekesérõl van szó! - zenekaráról, a New Timesról. A szerkesztõ, Hölzer Tamás azonban a Popmorzsákból pont ezt a kis anyagot dobta ki. Mondván nem vág a Gyorsinfo profiljába...
Szóval a DISCO-INFO 1996-ban - vélhetõen a Bokros-csomag hatására - megszûnt. Nem sokkal utána telefonon felhívtam Hölzer Tamást és felvetettem neki, hogy - miután az újságnak mintegy 600 elõfizetõje volt - próbáljuk meg a DISCO-INFO-t az OSZK-tól függetlenül valahogy továbbra is publikálni. Tamás udvariasan meghallgatta felvetésemet és ha jól emlékszem azt mondta, hogy gondolkodik rajta. A dolog azonban ennyiben maradt. Teltek az évek és jött az internet korszaka. Bennem töbször is felmerült, hogy a DISCO-INFO-t valahogyan újra kellene indítani, de már az interneten. Jelenleg úgy gondolom, hogy ennek technikailag semmi akadálya, de csak egyfajta fizetõs szolgáltatásként lenne értelme a dolognak, ám nem tudni. lenne-e rá kereslet. Továbbá nem biztos, hogy ez az elképzelés az eredeti cikkírók közül bárkit is lázba hozna. Bár tévednék ebben...Hogy a jövõ mit hoz, nem tudom, de addig is legalább minél többen olvashassák az egykori írásokat - ezért döntöttem úgy, hogy felpakolok néhány anyagot a Gyorsinfoból. (A következõ hetekben pedig még töbet...)

Lukács Attila (2007. január 23.)

Rádiós adatok: vannak is, meg nem is
Magyarországon éveken keresztül a rádióállomásoktól bekért playlistek (játszási listák) alapján állították össze a Mahasz Top 40-es rádiós listáját. A helyzet akkor változott meg igazán, amikor a Radiomonitor nevû cég megjelent a magyar médiapiacon - a korában a Juventus rádiónál dolgozó Nagy Tamás irányításával - és a korábbiaknál lényegesen pontosabb sugárzási adatokra épülõ, az egyes zeneszámok játszási számait pontosan regisztráló rendszer használatára tértek át. Ám senki ne higgye, hogy ez például az érdeklõdõk számára bármilyen új lehetõséget teremtett az informálódásra: a Radiomonitor adatszolgáltatását csak az elõadók, a lemezkiadók számára teszik hozzáférhetõvé, mégpedig elõfizetéses alapon, jelszó használatával. Vagyis a szûken vett érdekeltségi körön kívûl senki sem tudhatja meg, hogy egy adott zeneszámot a magyar rádiók hányszor játszottak/játszanak le. Folytatódik tehet az idióta, paranoiás titkolózás a zeneipar részérõl - és közben meg az ócska, hiteltelen nyavalygás a zenekalózkodás miatt, amire az átlag zenerajongó és a zeneipar iránt érdeklõdõ ember egyáltalán nem kíváncsi. A Bob Sinclair-féle "World Hold On" címû szám általam regisztrált rádiós játszásainak száma 124. Ha ehhez hozzáteszem, hogy ez a lejátszási szám összesen két (!) rádióállomás (Rádió 1 és Juventus Rádió) adataiból jött össze és számtalan rádióállomás lejátszásait még csak lehetõségem sem volt regisztrálni, akkor válik igazán világossá, hogy a magyar zeneipar számára milyen nagy súlya van a rádiós sugárzásoknak. Nem titok, hogy például Robbie Williams dalainak magyarországi rádiós játszásai után több millió forintnak megfelelõ jogdíjat fizettek ki a jogvédõknek. Ebbõl a szempontból van jelentõsége ezeknek az adatoknak. De azért én továbbra is folytatom a rádiós játszási adataim gyûjtését - már eddig kb. 300 zeneszámról van valamilyen játszottsági adatom - és nem foglalkozom a paranoiás magyar zeneipar értelmetlen megnyilvánulásaival. Lukács Attila 2007. január 14.

Bob Sinclair, Pakito, Moby meg a töbiek - Avagy 2006 diszkósikerei
A mögöttünk álló évben is akadt jónéhány tánczenei siker. Némelyikük csak a klubokban tarolt igazán, de voltak olyan zenék is, amelyek jól szerepeltek az eladási listákon vagy a rádiós összesítéseken. A sort nyilván Bob Sinclairrel kell kezdenünk, hiszen három felvétellel is tarolt az elmúlt esztendõben. A Gary Pine énekessel készített Love Generation elsöprõ sikerét a World Hold On (Children Of The Sky) folytatta, hiszen csak Franciaországban több mint 200 ezer példányban kelt el digitális letöltés és CD-kislemez formájában. Az pedig már csak hab a tortán, hogy közben az amerikai diszkólista élére is fel tudott kapaszkodni. A magyar rádiók is elkezdték játszani - fõképp a Rádió 1 és például a Juventus - így nem meglepõ, hogy a LucassoScan adataira épülõ évvégi játszási összesítésen 122 regisztrált lejátszással az elsõ helyre került. Még teljesen ki sem fulladt a lendülete, amikor piacra dobták a Rock The Party-t. És lõn csoda: ebbõl a számból még többet adtak el tavaly Franciaországban, mint a World Hold On-ból! De maradjunk még a francia produkcióknál. 2006 egyik legjelentõsebb európai diszkósikerét szintén Franciaországban követték el. A Pakito mûvésznév alatt nyomuló Julien Ranouil tavaly dobta piacra "Living On Video" címû felvételét, amelynek (egyik) alapjául az 1983-as Trans-X siker, a "Living On Video" szolgált. A kotyvasztás olyan jól sikerült, hogy Pakito ezzel a felvételével listavezetõ lett Franciaországban és Spanyolországban, de Hollandiában is bekerült az elsõ tízbe. Ami pedig az eladási adatokat illeti: Franciaországban több mint 370 ezer példányt értékesítettek belõle. A francia piac mellesleg Moby barátunkra is ösztönzõleg hathatott, hiszen "Slipping Away" címû dalát Mylene Farmerrel együttmûködve dobta piacra. Az eredmény azokat igazolta, akik a "duósított" változattól többet vártak: a "Slipping Away" ezen változata berepült a francia Top 10-be és összesen több mint 200 ezer példányban fogyott a digitális és hagyományos lemezpiacon. Aki figyelemmel kísérte a magyar rádiós listát - amelyet korában a rádióállomások játszási listái, jelenleg pedig a Radiomonitor által digitálisan gyûjtött sugárzási adatok alapján állítanak össze - az bizonyosan találkozott egy Aaron Smith nevû elõadó "Dancin' " címû felvételével. Aaron C. Smith egy norwichi (Kelet-Anglia) DJ és remixer, akit szûkebb környezetében szinte sztárként tisztelnek és aki mellesleg már töbszáz felvételt készített a tánczenei piacra. Az említett felvételt eredetileg 2004-ben dobta piacra, de igazán sikert csak 2005 nyarán ért el vele, amikor már egész Európában ismertté és népszerûvé vált - nem mellékesen pedig az amerikai diszkólistára is felkerült. A "Dancin' " magyarországi karrierjének még nincs vége, hiszen a Luvli nevû vokalista hölgy énekhangjával kotyvasztott zeneszám továbra is megtalálható a magyar rádiós lista elsõ 40 helyezettje között.
Horizont-összeállítás (2007. január 14.)

Amerikai zenepiac 2006: a letöltések klassz éve
Január elsõ napjaiban hozták nyilvánosságra Amerikában az elõzõ esztendõ zenepiaci összesítését. Ebbõl kiderül, hogy 2006-ban az albumeladások 588,1 millióra rúgtak, ami 5 százalékos csökkenést jelent 2005-höz képest. Ugyanakkkor a fizetõs zeneszám-letöltésekkel együtt 1,2 milliárdos eladási mennyiség jött ki, ami viszont 20,8 százalékkal magasabb az elõzõ évihez viszonyítva. A legnagyobb példányszámban (3,7 millió) eladott albumnak a High School Musical soundtrackje bizonyult. A legsikeresebb elõadó a Rascal Flatts volt, hiszen a "Me and My Gang" címû albumból az elmúlt évben 3,5 millió példány talált gazdára az USÁ-ban. Carrie Underwood "Some Hearts" címû korongja szintén 3 millió feletti eladást produkált. A digitális eladások piacán is új rekord született: a kanadai Daniel Powter "Bad Day" címû dalának fizetõs letöltései elérték a bûvös 2 milliót. Tavaly Amerikában 582 millió fizetõs zeneszám-letöltést regisztráltak, míg 2005-ben "csupán" 352 milliót. Mindezt úgy, hogy közben a mobiltelefonokra történõ valószenei letöltések mennyisége is erõteljes növekedést mutatott. Tény, ami tény: a digitális zeneterjesztés az Egyesült Államokban hatalmas sikertörténet lett. Horizont-összeállítás 2007. január 9.

Beyoncé az amerikai digitális toplista élén

Beyoncé Irreplaceable címû felvétele többhetes kapaszkodás után feljutott a Billboard magazin digitális toplistájának élére. A dalból 95,700 másolatot értékesítettek, ami ugyan kevesebb mint a megewlõzõ heti - akkor ugyanis 105 ezer eladást produkált a nóta . mégis elég volt ahhoz, hogy Fergie aktuális sikerszámát, a 88,500 eladást felmutató Fergalicioust maga mögé utasítsa. A lista 3. és 4. helyén Akon büszkélkedik az I Wanna Love You és a Smack That címû opuszokkal. A 8. helyen újdonságként szerepel a top 10-ben Avril Lavigne elõadásában a JKeep Holding On címû felvétel, amelybõl több mint 41 ezer példányt töltöttek le pénzért. Mariah Carey szinte letörölhetetlen az amerikai digitális eladási listáról: a 24. helyrõl ugrott a 9. helyre az All I Want For Christmas Is You címû karácsonyi slágere, amelybõl a mai napig több mint 400 ezer digitális példányt adatak el. Justin Timberlake Sexybackjébõl több mint 1,4 millió példányt adtak el az USÁ-ban, ám az aktuális listán mégis lecsúszóban van: a 13. helyrõl lépett vissza a 15. helyre. A Pussycat Dolls viszont éppen ellenkezõ irányú mozgást hajtott végre: köszönhetõen a közel 20 ezer eladásnak, Wait A Minute címû daluk a 30. helyrõl röppen fel a 25. helyre.
By Lukács Attila
2006/12/12

A Billboard új mobilzenei listájáról
Immáron két hete publikálja valószenei csengõhang-letöltési toplistáját a Billboard magazin. A lista a korábban elterjedt polifonikus csengõhangok eladási rangsora után most a valószenei csengéseket rangsorolja Hot RingMasters néven. A valószenei letöltések népszerûsége Amerikában isa ugrásszerûen megnõtt: jelenleg az USA-beli csengõhang-letöltések mintegy 86 %-át teszik ki heti szinten. Az elõadók is jól járnak vele, hiszen itt a jogdíjakból már õk is részesülnek - nem csupán a dalszerzõk és a lemezkiadók, ahogyyan ez a polifonikus csengõhangok esetében megszokott volt.Az USA Today nevû újság összehasonlításképp közöl is különbözõ adatokat. Megtudhatjuk ezekbõl, hogy a november 12-ére keltezett Hot RingMasters listán Akon áll az elsõ helyen a Smack That címû számmal, amelyet 164,000 alkalommal töltöttek le mobiltelefonokra, míg ugyanennek a számanak "hagyományos" digitális eladásai 104 ezret tettek ki. Ezek után az sem meglepõ, hogy az Amerikai Hangrögzítõipari Szövetség (RIAA) arany-és platinaminõsítéssel ismeri el a kellõ számú letöltéseket produkáló zeneszámokat. Az idei év valószenei csengõhang-éllovasa Chamillionaire "Ridin" címû hip-hop felvétele, hiszen 3 millió példányt értékesítettek belõle.
By Lukács Attila
2006/12/07

Rihanna still number one

Rihanna's "SOS" continues to be the leading aiplay song. According to LucassoScan's airplay data, "SOS" has racked up 100 spins so far (not yet published among spins data ). Black Eyed Peas' "Pump it" has also achieved 100 spins, but only days later. Rihanna's other song "Unfaithful" has accumulated 11 spins so far - not enough to break into Horizon's combined top 30 chart. LucassoScan tracks the airplays of radio stations Radio 1, Slagerradio and sometimes Petofi Radio and Danubius Radio. Airplay data are very difficult to collect in Hungary since radio stations - less then 50 of them! - send their playlists to Mahasz (the Hungarian equivalent of RIAA in America). And these playlists are used for compiling the Official Hungarian Airplay chart (Mahasz top 40 Rádiós lista). LucassoScan also collects jukebox plays data. According to these data, the Hungarian artists are just as popular as the foreign ones. The most played song on jukeboxes monitored by LucassoScan is "2003 Egyveleg" by lakodalmas rock act MC Hawer & Tekknõ which has racked up 255 paid plays so far. (Sidenote: lakodalmas rock is in fact wedding folkish music made on computers and synthesyzers - it is not rock music at all...)

By Lukács Attila
2006/10/24


Rihanna elsõ a Horizont listáján


Rihanna 63 regisztrált lejátszással átvette a vezetést a Horizont összesített rádiós listáján. Az SOS címû dal egyébként is hihetetlenül sikeres : az USÁ-ban már több mint 900,000 digitális eladást ért el, de Európában is tarolt a listákon. Érdekes, hogy a LucassoScan által gyûjtött adatok szerint a 63 lejátszás kizárólag a Rádió 1-nek köszönhetõ, mivel a többi állomáson a figyelt idõpontokban nem játszották a dalt (bár a LucassoScan egyelõre csak a Rádió 1, a Slágerrádió, illetve lényegesen ritkábban a Petõfi Rádió és a Danubius zenejátszásait regisztrálja). Az SOS mellesleg hatalmas klubsiker lett hazánkban, hiszen a hivatalos magyar diszkólistán a 6.helyig jutott. A korábbi éllovas, Shakira Hips Don't Lie címû dala visszaesett a második helyre. Az Ameikában már 1 milliót meghaladó digitális eladásokkal rendelkezõ zeneszám 61 regisztrált rádiós játszással került "ezüstérmes" pozícióba. Figyelemre méltó, hogy még a 10. helyen szereplõ Tom Novy számnak(Your Body) is 26 lejátszás kellett ahhoz, hogy a Top 10-be kerüljön. Mindez jelzi, hogy a Horizont rádiós listája fokozatosan növelheti súlyát a magyar internetes zenepiaci szaksajtóban. Itt jegyzem meg, hogy a terveimben szerepel a rádiós és zenegépes játszási adatok vegyítése.
Lukács Attila
2006/8/12


Tom Novy ezerrel nyomul

A mai dance sztárokat gyakran éri a vád, hogy egyslágeres elõadók, akik egy-két évnél tovább nem tudnak komoly sikereket produkálni. Ez a vád aligha jogos Tom Novy esetében. Az 1970 március 10-én született fiatalember 1995-ben robbant be a német diszkólista elsõ tíz helyezettje közé az I House You c. felvétellel. Egy év elteltével már a Superstar címû nótával nyomult, ami már nemzetközi áttörést is hozott, hiszen Németországon kívûl még több mint egy tucat országban lett toplistás. Az I Rock címû house himnusz több mint 10 hétig szerepelt a Media-Control listáján és 20 hetet töltött Top 100-as rádiós összesítésben. A Pumpin címû kislemez meg sem állt az Egyesült Királyság hivatalos listájának 19. helyéig és ami hab volt a tortán, Tom barátunk volt az elsõ német ember, aki a Ministry Of Sound Annual címû válogatáslemezt mixelte. A 2001-ben megjelent debütáló albuma bekerült a német top 30-ba. Az album egyik számában (Welcome To The Race) az a Lima Ben-Jannnett énekel, aki a napjainkban oly sikeres Take It-hez is adta a hangját. 2004 elhozta a Lovin U-t, ami Dél-Afrikában is hatalmas siker lett. Ezt követõen jött a már említett Take It. Ez a dal a LucassoScan adatai szerint már legalább 22 alkalommal forgott a Rádió 1 programjában, maga mögé utasítva a Your Body-t, amely "csak" 14 regisztrált lejátszással tud dicsekedni. A Mike Marshall közremûködésével készült Your Body 2005 decemberében az Egyesült Királyság eladási listáján egybõl a top 10-ben landolt. Tom Novy nemcsak elõadóként jeleskedik: olyan elõadók számára kevert újra zenéket, mint a 10CC, Backstreet Boys, DJ Thomilla, Eric Morillo vagy Jimmy Sommerville.
Lukács Attila
2006/7/3



A rádiós játszások a külföldieknek, a zenegépes játszások a hazai elõadóknak kedveznek
A LucassoScan által folyamatosan begyûjtésre kerülõ rádiós játszási adatok azt mutatják, hogy Magyarországon a legjelentõsebb kereskedelmi rádiók inkább a külföldi elõadóknak kedveznek. A Rádió 1 mûsorán például szinte egyetlen hazai felvétel sem szerepel, míg a hallgató szinte folyamatosan külföldi hip-hop, R'n'B, pop és dance felvételek sorát élvezheti. A LucassoScan elõször a Rádió 1 felvételeit kezdte játszottsági szempontból vizsgálni. Caramel slágerét leszámítva egyetlen hazai zeneszám sem került fel a napi programba - leszámítva a Discoshit mûsorában néhányszor lejátszott egy-két magyar vonatkozású mixet. A külföldi sztárok viszont tarolnak: Shakira és Wyclef Jean közös dala, a Hips Don't Lie már 26 regisztrált lejátszással dicsekedhet, így éllovas lehet egy soron következõ Horizont top 10-es összesítésen...A zenegépes adatok alapján viszont elmondható, hogy hazánk popsztárjai verhetetlenek: több száz(!) lejátszással dicsekedhet a lakodalmas techno világában utazó MC Hawer és Tekknõ, de nagy öröm, hogy még a nemzeti rockot képviselõ Kárpátia zenekarnak is terem babér: egyedül a délkelet-magyarországi Szarvas városának zenegépei 196 (!) alkalommal játszották a csapat felvételeit. A legsikeresebb nótának a Délvidéki szél bizonyult 34 fizetett lejátszással. A legsikeresebb magyar rockfelvételek közé tartozik még a Tankcsapda Be vagyok rúgva címû opusza, amit a zenekedvelõ közönség 102 alkalommal hallgathatott meg.
Lukács Attila
2006/6/24



Shakira elsõ a Horizont összesített rádiós listáján
Shakira és Wyclef Jean közös dala, a Hips Don't Lie 10 regisztrált rádiós lejátszással a Horizont abszolút top 10-es listájának elsõ helyén landolt. A Horizont most elsõ alkalommal állított össze olyan toplistát, amely a LucassoScan adataira épül. Fontos célunk ugyanis, hogy kizárólag magyarországi zenekereskedelmi adatokra épülõ listát tudjunk közzétenni. A Horizont toplistájával kapcsolatban még elmondható, hogy egyre érdekesebb kép alakul ki a zenegépes játszások terén is. Ellentétben a rádiós piaccal, itt olyan elõadók is komoly játszottságot tudnak felmutatni, akik egyébként a magyar médiában szinte meg sem jelennek. Például a Kárpátia nevû rockzenekar messze a legtöbb dalcímmel szerepel a LucassoScan adatsorában - bár érdekes, hogy Petrás János csapatának éppen a legnépszerûbb dala, a Hol vagytok székelyek nem szerepel a játszottsági adatok között... Mindenesetre figyelemre méltó jelenség, hogy olyan magyar zenekarok, mint a P. Mobil, Tankcsapda vagy éppen a KFT egy-egy dalukkal alaposan verik a legmenõbb külföldi sztárokat is...A tanulság: amit nem játszanak a rádiók, rongyosra játszák a zenegépek...
Lukács Attila
2006/6/4

Elkészült Dj Miller elso saját, bemutatkozó zenéje


Elkészült Dj Miller elso saját, bemutatkozó zenéje "Only virgin" címmel. Dj Miller /www.djmiller.hu/ Magyarország egyik közkedvelt house és dance lemezlovasa 2006. tavaszán debütál elõadóként a hazai és külföldi könnyuzenei piacon. A track a lemezlovas zenei stílusához illeszkedve house stílusban készült, funk elemekkel, fülbemászó vokállal, angol nyelven. A produceri feladatokat a Szeifert és Krash producer-páros látja el./www.szeifert.com/, valamint Dj Miller mellett zeneszerzoként is tevékenykednek a projektben. A dal Rádió, Club, Szeifert vs. Krash remix, Peat Jr. & Fernando, Bones & N-Dee Remix, és Frost Galaghan Elektro Remix verziókban érheto el dj-knek és rádiósoknak maxi cd és bakelit formájában, de klip is készült a felvételhez. Kovács "Nagyember" László a Juventus rádió péntek esténként jelentkezo musorában már bemutatta, és azóta is eloszeretettel pörgeti. A Radio Deejay játszási slágerlistáján pedig 5 hét leforgása alatt az 50. helyrol az 5. helyig jutott.

Nincsenek megjegyzések: